0241-626200

Academia Navală "Mircea cel Bătrân"

Nava Scoala Constanta,
de la ODISEEA 2003 la RESCUER MEDCEUR 2005

           O dimineata linistita de septembrie, sase. Sub privirile conducerii Academiei Navale "Mircea cel Batran", ne-am desprins de cheu, incepandu-ne, la bordul Navei Scoala Constanta, participarea la exercitiul multinational RESCUER MEDCEUR 2005.
           Organizat in Georgia, la Batumi si Tbilisi, de SUA si angrenand forte si mijloace din 15 tari din Europa centrala si de est, RESCUER MEDCEUR 2005, si-a propus ca scop, antrenarea Fortei de Interventie Multinationala de raspuns pentru situatii de criza, in gestionarea dezastrelor si evaluarea managementului rezultatelor exercitiului de comandament si stat major. Bazat pe un scenariu ce implica un dezastru natural produs in Georgia (mai actual poate ca oricand, uitandu-ne la ce se intampla in lume), exercitiul international are un caracter umanitar avand ca principale obiective salvarea populatiei civile si acordarea asistentei medicale de urgenta in zone calamitate.
           La exercitiu, Romania este reprezentata de toate categoriile de forte, incluzand: echipajul Navei Scoala Constanta, studenti ai Academiei Navale "Mircea cel Batran", detasamentul medical al Directiei Medicale, cuprinzand medici din spitalele militare si unitati care au participat la misiuni in teatrele de operatii, ofiteri studenti ai Institutului Medico-Militar din Bucuresti si Targu Mures, scafandri de lupta EOD, doua autosanitare si un elicopter MEDEVAC.
           Dupa cele doua peripluri culturale, ODISEEA 2001 si 2003, cand Nava Scoala Constanta a facut ca dupa fiecare escala Romania sa fie mult mai admirata si mult mai aproape de sufletele celor care ne-au cunoscut afinitatile si ospitalitatea, Nava Scoala Constanta executa misiunea ei de baza: transportul de personal si materiale in cadrul misiunilor internationale. De aceasta data, la bord sunt 55 de membri ai echipajului - oameni cu bogata experienta pe mare - 11 studenti ai Academiei Navale "Mircea cel Batran" intre care si doua fete, 7 scafandri EOD, 36 de medici, intre care 13 ofiteri studenti ai Institutului Medico-Militar din Bucuresti si Targu Mures si un ofiter student din Republica Moldova.
           Dupa aproape doua ore de mars, am iesit din apele nationale, luand cap compas 104 0 , portul georgian Batumi. Parca stiind ca la bord se afla multi care au vazut-o doar in vacante sau concedii, marea ne-a fost primul aliat. Linistita, uneori parca mult prea linistita, aceasta a reusit sa faca mai usoara acomodarea personalului detasamentului medical, la bordul navei.
           Studentii Academiei Navale "Mircea cel Batran" aflati la bord, cei mai merituosi absolventi ai anilor I si III de studiu, au fost angrenati in executarea carturilor in cabina de navigatie. Determinarea punctului navei cu relevmente succesive, determinarea vitezei si directiei vantului cu anemometrul, utilizarea GPS, tinerea navigatiei pe harta, au capatat pentru ei un sens practic, dincolo de ceea ce stiau ca teorie ca ar trebui sa faca.
           Traversand ruta Istanbul - Odessa, nava a fost nevoita sa execute mai multe manevre de evitare, bazandu-se pe profesionalismul si experienta ofiterului cu navigatia, capitanul Victor Durea.
           Dupa amiaza, avea sa ne aduca un exercitiu de "om la apa", desfasurat atat pentru antrenarea cadrelor bordului pentru aceasta manevra - foarte importanta pe mare -, cat si pentru membrii detasamentului medical, care au putut afla care este procedura in aceasta situatie de urgenta. Marea se dovedea in continuare aliat, nevrand sub nici o forma sa ne deranjeze prima seara departe de cei dragi.
           Ziua a doua, a inceput cu un exercitiu de vitalitate - astuparea unei gauri de apa in compartimentul masini - si de stingerea incendiului, exercitii urmarite cu interes de personalul medical. Ne-am indepartat de rutele de navigatie circulate si singurii parteneri de drum ne-au fost delfinii care dadeau roata in jurul navei spre deliciul fotografilor amatori si amuzamentul general. Si pentru ca tehnica a functionat in parametri si timpul estimat pana la Batumi era suficient, comandantul navei, locotenentul comandor Cornel Cojocaru, a ordonat stoparea motoarelor, nava plutind mai multe ore in deriva. Marea a continuat sa tina cu noi, echipajul demonstrandu-si inca o data buna pregatire, actionand cu succes in cazul exercitiului de "om la apa". Deja vedeta locala, Oscar (denumirea generica a manechinului lasat la apa) a fost recuperat cu ajutorul barcii de pe nava. Cu totii, atat medicii, cat si echipajul au avut ce invata din acest exercitiu si nimeni nu si-a dorit sa fie in locul lui Oscar, chiar daca albastrul marii te imbia la o baie.
           Abia am gasit timp sa respiram dupa salvarea lui Oscar si a urmat un nou moment pe nava: prezentarea echipamentului de scufundare, facuta de seful grupei EOD, locotenent comandor Marian Marin. Modul de actiune a scafandrilor EOD, istoricul Centrului de scafandri din Constanta, costumele de scafandru, sonarul, aparatul de respirat cu circuit semiinchis s-au dovedit a fi subiecte de real interes pentru cei prezenti la bord. Prezentarea s-a incheiat cu ofiterii studenti medicinisti, testand voluntar, cu detenctorul, aerul din buteliile scafandrilor. Interesul pentru betia adancurilor, fusese deja starnit. Fiecare din noi isi dorea sa faca macar o singura scufundare.
           Selectati pe baza rezultatelor obtinute la examene dar si dupa teste riguroase la limba engleza, ofiterii studenti medicinisti au fost incantati de intalnirea cu marea. Pe timpul marsului, dincolo de pregatirea prezentarilor care vor fi sustinute la Tbilisi, in cadrul exercitiului RESCUER MEDCEUR 2005, ei au executat servicii la infirmeria navei. Indrumati cu profesionalism de medicul sef al Fortelor Navale si medic al acestui mars, locotenentul colonel, Sorin Mititelu, proaspetii absolventi ai anului V de studiu la Institutul Medico-Militar au putut sa se familiarizeze cu infirmeria unei nave, cu modul in care trebuie sa actioneze in cazuri de urgenta pe nava. De asemenea, le-a fost prezentat - unor posibili viitori medici in Fortele Navale - organizarea sistemului medical in Fortele Navale si cateva date, mai putin cunoscute, despre viata si activitatea la bordul navei.
           Cu mai putin de doua ore de miezul noptii, nava s-a pus in miscare continuandu-si imperturbabila drumul spre Batumi. Navigatia in siguranta pe timp de noapte - intr-o noapte instelata cand parca eram mai aproape ca oricand de Dumnezeu -, a dovedit buna pregatire a ofiterilor si maistrilor de la bord, care executau carturi. Supravegheati din umbra de comandantul navei, locotenent comandor Cornel Cojocaru sau ofiterul secund, locotenent-comandor Silviu Cernat, ofiterii de cart si-au demonstrat maiestria si profesionalismul, ei fiind cei care au condus nava spre destinatie. Ramasesera mai putin de 100 mile, pana la Batumi.
           Apropierea de Georgia ne-a adus si schimbarea vremii, soarele lasand loc unor nori plumburii. Printre ei, in bucuria generala, se distingeau muntii. Mersesem bine si cum trebuia sa respectam ora 18 (17, ora Romaniei) pentru acostare, am stat aproape toata dimineata de joi, in deriva.
           Dupa ce in primele doua zile asistasera la exercitii demonstrative specifice navelor, in cea de-a treia zi, membrii detasamentului medical au prezentat colegilor marinari, un exercitiu demonstrativ avand ca tema, resuscitarea si acordarea primului ajutor in caz de urgente. Folosind un militar angajat, pe post de manechin, expozeul facut de lt.col.dr.Bogdan Teusdea si lt. Tudor Dusmanu, ne-a invatat cum putem mentine in viata o persoana accidentata, pana la sosirea personalului medical specializat. La finalul prezentarii, deosebit de interesanta, asa cum aveau sa afirme cei prezenti, ne-am pus in miscare pentru ultima parte a marsului.
           Parte a Imperiului Persan, dar si teatru de razboi intre Persia si Imperiul Bizantin, Georgia ne-a intampinat cu un soare calduros si cu o imagine dezolanta a orasului, vazut de pe mare. Blocuri intregi care pareau ca iesite de sub bombardament, erau vizibile pe toata faleza orasului.
           Dupa 600 de mile parcurse si aproape 60 de ore pe mare, am acostat in jurul orei 17.30, la dana pasageri a portului Batumi, capitala provinciei Adjaria. Principalul port georgian, avand legatura directa cu calea ferata Trans-caucaziana si prin magistralele petroliere (Baku-Supsa) cu capitala azera Baku, Batumi impresioneaza, la prima vedere, prin peisaj, prin apropierea muntelui de mare si prin contrastul cladirilor; una noua, vizibil amenajata modern, langa care se inalta alta, foarte veche. Prezenta Navei Scoala Constanta in dana pasageri a portului Batumi, situata in centrul orasului, a atras inca de la acostare numerosi privitori. Cu unii dintre ei ne vom intalni probabil zilele urmatoare cand sunt organizate vizitele populatiei locale, la bord.
           Nava Scoala Constanta si-a incheiat cu succes prima parte a misiunii: detasamentul medical, precum si scafandrii au ajuns cu bine in Georgia. Pana pe 24 septembrie, cand va pune prova pe Constanta, nava va stationa in portul Batumi.
           Vineri 9 septembrie, am plecat cu detasamentul medical spre baza de la Vaziani, in apropiere de Tbilisi, unde se va desfasura exercitiul propriu zis.
           La ora la care dumneavoastra cititi aceste randuri, la bordul Navei Scoala Constanta, nu s-au stins inca ecourile vizitei facuta navei romanesti de catre presedintele Georgiei, domnul Mihail Saakasvili. O data in plus, Nava Scoala Constanta s-a dovedit un bun ambasador al Romaniei peste hotare.
           Vom reveni cu informatii despre vizita presedintelui georgian la bordul Navei Scoala Constanta, despre viata din tabara de la Vaziani, despre desfasurarea exercitiului RESCUER MEDCEUR 2005, precum si despre ceea ce au facut scafandrii si membrii echipajului Navei Scoala Constanta in Batumi, in corespondentele viitoare.

Locotenent Mihai Egorov           
Ofiter de relatii publice 

     
  1  2  3  4  

Ultima actualizare: 12 Septembrie 2005