0241-626200

Academia Navală "Mircea cel Bătrân"

Competitia nautica internationala "Tall Ships Race 2005"

Corespondente - Nava Scoala "Mircea" in mars de instructie

12 Septembrie 2005 - Bizerte

           Am ajuns si la ultima escala inainte de a ajunge acasa, portul tunisian Bizerte.
           In dimineata zilei de 8 septembrie, la orele 08.00 am trecut pe sub podul mobil si am acostat in acest port tunisian, unde ne-a asteptat o clima mult diferita de cea cu care ne-am obisnuit in cea mai mare parte a voiajului. Unul dintre cele mai strategice puncte ale tarii, fortareata la marea mediterana, acest teritoriu a fost locuit inca din antichitate. A fost ocupata pe rand de fenicieni, romani (colonia Hyppo-Diarrytus), spanioli, etc. Dupa instituirea protectoratului francez, in 1881, Bizerte a devenit una din cele mai puternice baze navale din Marea Mediterana si a jucat un rol important in cele doua razboaie mondiale. Dupa plecarea francezilor in 1963, a ramas baza navala principala a Tunisiei.
           Comandantul navei si comandantul marsului au efectuat vizite de curtoazie in prima zi la comandantul bazei navale si la primarul localitatii. A doua zi, o parte din studentii nostri au vizitat Academia Navala din Mendel Bourghiba, unde s-au bucurat de o calda primire. In acelasi timp un grup de studenti tunisieni au vizitat nava si s-au aratat impresionati de conditiile de instruire ale colegilor lor romani. O alta parte a echipajului a avut oportunitatea sa viziteze Tunisul cu obiectivele sale turistice (muzeul Prado, Cartagina, piata Medina, etc). Ambasada Romaniei a organizat un cocktail la bord si ne-am bucurat de prezenta distinsilor invitati: atasati militari, ambasadori, cadre militare din conducerea fortelor navale tunisiene si academiei navale.
           Dar tot de aici incepe si numaratoarea inversa: ne apropiem din ce in ce mai tare de punctul final al calatoriei noastre, ajungerea acasa. Fiecare dintre noi abia asteapta acest moment, intalnirea cu cei dragi. Dupa un voiaj obositor dar frumos, obiectivele au fost atinse. Pe langa faptul ca a asigurat ca intotdeauna pregatirea unei noi generatii de marinari, nava a continuat sa fie un real ambasador al Academiei Navale, Fortelor navale Romane si al tarii.
           Mai sunt numai zece zile si vom fi acasa gata pentru bilant si pentru depanarea amintirilor.


05 Septembrie 2005 - Cartagena

           Plecarea din Amsterdam a insemnat si despartirea de cei doi studenti bulgari care au efectuat practica pe nava scoala Mircea, Stoil Mihovski si Jasmin Hubenov. "Am vazut si am invatat o serie de lucruri pe care nu le voi putea uita. In timpul celor doua luni am inteles ca romanii nu sunt cu mult diferiti fata de noi, deoarece avem aceleasi obiceiuri, sarbatori, bucurii si tristeti, asa ca nu ne-am simtit straini. Doar limba este foarte diferita. Vreau sa mentionez ca am invatat foarte multe lucruri noi datorita profesorilor si colegilor romani care ne-au acordat foarte multa atentie. Am vizitat foarte multe tari pe care nu stiu daca le voi mai vizita vreodata, am cunoscut multa lume si mi-am facut o multime de prieteni. Am fost pentru prima data si poate ultima la bordul unui velier scoala, deci nu voi uita vara aceasta. Am si numit-o "vara romaneaca" " - au fost impresiile scrise ale lui Stoil Mihovski.
           Drumul spre casa a prilejuit din nou intalnirea cu capriciosul golf Biscaya, dar Marea Mediterana s-a dovedit mai linistita si ne-a dat ocazia sa navigam si cu vele. A inceput si perioada bilantului pentru studenti si elevi - examenele si colocviile. Dimineata zilei de joi, 1 septembrie, ne-a gasit la intrarea in Cartagena. Oras si port la marea Mediterana, Cartagena este una din cele mai importante baze navale din Spania. Locatia a fost aleasa pentru constituirea unei asezari in anul 228 IC de generalul cartaginez Hasdrubal. Cand a fost ocupata de romani, Cartagena era un port comercial infloritor. Pradata de goti, a fost restaurata de mauri pe timpul ocupatiei acestora. Astazi se prezinta ca un mic oras industrial cu foarte multe vestigii istorice si arhitectonice.
           Inca din prima zi comandantul marsului si comandantul navei au efectuat vizite de curtoazie la amiralul Mario Sanchez - Barriga Fernandez - comandantul Fortei de Reactie Maritima din Spania si la primarul orasului Cartagena, dna Pilar Barreiro. In ziua urmatoare, prin amabilitatea gazdelor, o parte din ofiterii, studentii si elevii nostri au putut vizita arsenalul maritim (baza militara) din Cartagena. S-a dovedit o vizita foarte utila pentru fiecare dintre noi. Am putut vedea cum se pregatesc submarinistii spanioli in simulatoare ultramoderne, am vizitat flotila de submarine si divizionul de nave minare - deminare. O alta parte a echipajului a vizitat imprejurimile Cartagenei. La pranz ambele grupuri s-au reunit la arsenalul maritim pentru un cocktail oferit de gazde in frunte cu amiralul Manuel Otero Peneras, comandantul arsenalului militar. A fost un nou prilej de a schimba impresii si experiente cu colegii spanioli. Sambata, tot prin amabilitatea gazdelor noastre am putut vizita Manga del mar Menor - cel mai pitoresc loc din imprejurimi.
           Duminica dimineata ne continuam drumul spre casa cu escala in portul tunisian Bizerte.


17 August 2005 - Amsterdam

           Dupa ce toate velierele invitate au facut ecluzarea si au innoptat la Ijmuiden, miercuri dimineata am plecat impreuna spre Amsterdam. Organizatorii au numit aceasta activitate SAIL IN dar a fost un adevarat "Babylon" - nave de diferite tipuri, nationalitati, marimi, vechimi, care mai de care mai originale, au navigat impreuna spre Amsterdam.
           Am ajuns si la ultimul port, Amsterdam, unde nava scoala "Mircea" participa la activitati dedicate acestui tip de nave. Chiar la intararea in metropola, am fost salutati prin traditionalul salut marinaresc cu coborarea pavilionului la jumatate si intonarea imnului de stat al Romaniei.
           In gluma dar foarte aproape de adevar, cineva a spus ca aici, in Amsterdam, locuitorii nu obisnuiesc sa isi cumpere a doua masina, ci a doua barca. Metropola foarte cosmopolitana, Amsterdam este un important centru cultural al Europei inca incepand din secolul XVI. Majoritatea cladirilor sunt asezate pe o fundatie care se sprijina pe piloni adinci. Mai mult de 160 canale impart orasul in aproximativ 90 de insule, care sunt legate intre ele prin mai mult de 1000 de poduri. Aceste canale sunt atractia milioanelor de turisti, ca si toate cladirile istorice din secolele XVI - XVII, dar si muzeele de arta, care gazduiesc operele celor mai celebri pictori olandezi.
           SAIL Amsterdam 2005, care se organizeaza odata la 5 ani, acest an fiind pentru a 7-a oara, a avut ca deviza "A World of Friendship".
           A doua zi, comandantul navei si comandantul marsului au fost invitati la pranz de comandantul Bazei Navale din Amsterdam, iar ceilalti membri ai echipajului au putut vizita principalele obiective turistice. Organizatorii au pus la dispozitia echipajelor si diferite activitati sportive, culturale si artistice. Mai mult de 2000 de artisti din diverse colturi ale lumii au concertat pe cele 6 scene din principalele locatii ale festivalului.
           Dupa cucerirea locului 2 la fotbal si a primelor trei locuri la tenis de masa, Mircea a castigat medalia de bronz in clasamentul general al activitatilor sportive pe nave. Au avut loc ca si in porturile anterioare parada de defilare a echipajelor prin oras (dar de aceata data sub o ploaie torentiala), ca si petrecerea echipajelor, ce s-a desfasurat in baza navala.
           Foarte multi localnici si turisti (oameni de toate rasele - lucru specific tolerantei sociale dar si istoriei acestor locuri) au vizitat nava, dar si foarte multi romani. Printre ei si militarii unui pluton romanesc de trasnport, care se pregatesc in compunerea unei companii logistice olandeze pentru misuinea din Bosnia.
           Urmeaza participarea la SAIL OUT - defilarea tuturor navelor si ambarcatiunilor in sens invers sosirii, spre Ijmuiden.


09 August 2005 - Bremerhaven

           Dimineata zilei de 09 august ne-a gasit la intrarea in portul german Bremerhaven. Cei doi piloti, unul pentru interiorul portului si altul pentru exterior, cu o exactitate tipic germana, ne-au condus spre locul de acostare, dupa o ecluzare reusita. Unul dintre cele mai prielnice si mai apropiate de oras, si chiar langa celelalte doua nave surori, Sagres II si Gork Fock. Nava participa la festivalul SAIL BREMERHAVEN 2005, una din cele mai importante activitati de acest gen din Europa. Mai mult de 200 de veliere germane de toate dimensiunile si aproape 100 reprezentand alte 26 tari sunt prezente aici cu ocazia festivalului. Echipajele participante insumeaza aproximativ 5000 membri din tari precum Indonezia, India, Sultanatul Omanului, Italia, Romania, Bulgaria, Portugalia, Uruguay, Columbia, Rusia, Ucraina, Olanda, etc. Pentru SAIL 2005, Bremerhaven a pus in joc toate resursele, continuand astfel traditia navala de peste 180 ani.
            Prin santierul naval de aici intotdeauna au fost si inca sunt interesati de constructia acestor tipuri de nave. In ultimii 20 de ani a fost si portul de stationare permanenta pentru vecinii nostri din porturile anterioare, velierul verde "Alexander von Humboldt". Organizat pentru a cincea oara si patronat in acest an de cancelarul german Gerhard Schröder, festivalul din acest an are si o semnificatie militara, deoarece coincide cu a 50-a sarbatorire a Bundeswehr-ului. Cu sprijinul adjunctului atasatului apararii in Germania, domnul comandor Naum, membrii echipajului s-au "pliat" pe programul si facilitatile puse la dispozitie de gazde. Prima zi a coincis cu o receptie oferita de organizatori si semnarea in cartea de onoare a orasului. Pentru a doua zi, comandantul marsului si comandantul navei au fost invitati la ceremonialul de depunere a juramantului militar la Scoala de Operatii Bremerhaven, in prezenta ministrului apararii Dr. Peter Struck si a sefului Fortelor Navale Federale Germane amiral Lutz Feldt. Seara, in aceeasi companie, au fost invitati la receptia oferita de primar, dl. Jorg Schultz. Echipajul s-a putut bucura de facilitatile puse la dispozitie de organizatori (intare libera la muzee, transport in comun gratuit, activitati sportive). De data aceasta, echipa de fotbal reprezentativa a navei a castigat doar medalia de bronz, invingand in finala mica.
             Vineri, 12 august, prin centrul orasului, localnicii dar si foarte numerosii vizitatori au putut urmari spectaculoasa parada a echipajelor prin centrul orasului. Acum parada a fost mai "militarizata" decat celelate la care am mai participat, cu fanfare si in ritm de defilare, iar cap de coloana au fost echipajele celor trei nave surori, Gork Foch, Sagres II si Mircea. Seara s-a incheiat cu petrecerea internationala a echipajelor, organizata pe malul marii intr-o atmosfera de sarbatoare. A fost cea mai originala si mai frumoasa dintre toate organizate pe timpul voiajului.
            Am avut foarte multi vizitatori, printre care foarte multi romani plecati de mult din tara, chiar din vremea celui de-al doilea razboi mondial, Toti au fost foarte fericiti ca au putut vorbi romaneste. Ofiteri navigatori de pe alte nave participante la festival au urcat la bordul velierului romanesc.Ne-au vizitat si cei care se ocupa de restaurarea uneia din navele surori, Tovarisch, pentru a fi transformata in muzeu, foarte interesati de reparatiile efectuate ultima data in santierul din Braila. In dimineata zilei de 14 august navele vor constitui dispozitivul pentru defilare pe rau, in prezenta cancelarului german Gerhard Schröder. Si de aceasta data cap de coloana vor fi cele trei veliere surori.


02 August 2005 - Fredrikstad

           La final de cursa, in ziua de 02 august am atins cel mai nordic punct al voiajului de instructie, Fredrikstad. A fost prima zi cu soare dupa 15 zile foarte friguroase si cu cer acoperit. La sosire am fost intampinati de atasatul militar al Romaniei in Norvegia, dl. locotenent colonel Catalin Stoian. Anterior, cursele de veliere au mai atins Norvegia dar este pentru prima data cand acest lucru se intampla la Fredrikstad.
            Si aici, ca in ultimele porturi, am intrat pe un rau, cel mai mare din Norvegia - Glomma. Intreaga zona, cu toate fiordurile, nu are mai mult de 70.000 locuitori pe o suprafa ta totala de 290 km 2 . Inima Fredrikstad-ului este Gamlebyen, vechiul oras - fortareata.. Populatia locala s-a dovedit foarte primitoare si atenta.
            Pe 17 mai Norvegia a sarbatorit 100 de ani de independenta. Surprinzator, aceasta data coincide cu ziua navei scoala "Mircea".
            Miercuri, 03 august a avut loc ceremonia oficiala de deschidere in prezenta primarului si a presedintelui pentru Europa al Sail Training International. Din pacate, dupa cuvintul de bun venit al primarului, ceremonia a fost umbrita de o ploaie torentiala, care a continuat toata ziua. Spre norocul nostru, urmatoarele zile au fost pline de soare. Organizatorii au pus la dispozitia echipajelor diferite modalitati de petrecere a timpului liber si de recreere (intreceri sportive, piscina in aer liber, concerte, etc). Joi s-a desfasurat traditionala defilare a echipajelor prin cele mai importante puncte ale orasului, in aplauzele publicului prezent. A fost cea mai frumoasa si cea mai organizata parada de pana acum. In fata echipajului navei scoala Mircea a defilat o fanfara locala, formata din oameni de toate varstele. Defilarea s-a incheiat cu festivitatea de final a regatei, unde toate echipajele pareau unul singur.
            Printre cei care ne-au vizitat, au fost si cei cativa romani (ii poti numara pe degete) care locuiesc aici. Nici nu le venea sa creada ca o nava romaneasca participa la cel mai important festival din ultimii ani pentru Fredrikstad. Au fost nu numai bucurosi dar si foarte mandri de acest lucru. Sambata la pranz, toate velierele vor parasi Friedrikstad, dar cu marea majoritate ne vom intalni din nou in Germania la Sail Bremerhaven 2005.


28 Iulie 2005 - Newcastle

            Dupa-amiaza zilei de joi, 22 iulie a.c., ne-a gasit la intarea pe raul Tees pregatiti pentru sosirea in primul port britanic, Middlesbrough. Gazdele ne-au pregatit ca loc de acostare un fost doc comercial care in prezent este inchis, dar a fost verificat si pregatit pentru sosirea noastra. Nivelul apei este mentinut cu ajutorul unor porti mobile care se deschid numai la mareea inalta. Middlesbrough numara in jur de 140.000 de locuitori, si este o puternica zona industriala a Angliei, cu foarte multe oferte de locuri de munca. Se imbina armonios elementele noului (numarul foarte mare de magazine cu galanterie la moda, productii ale diferitilor designeri, precum o explozie a comertului cu amanuntul) cu cele traditionale (numele de strazi). Dupa ultimele de zile de mars destul de obositoare, echipajul a avut oportunitatea de a vizita obiectivele turistice si orasul. Cel mai faimos si mai cautat loc este Captain Cook Birthplace Museum (Captain Cook celebrul explorator al secolului 18). Autoritatile locale ne-au facilitat vizitarea muzeului si a stadionului echipei Middlesbrough Football Club. Gazdele au organizat si un campionat de minifotbal cu noi si colegii de la velierul rusesc Mir (4 echipe de fiecare parte). Comandantul marsului si comandantul navei au fost invitati la un cocktail oferit de autoritatile locale.
            Dupa o scurta reincarcare a bateriilor, duminica dimineata plecam spre Newcastle, urmatoarea destinatie, portul de unde se va da startul in competitia nautica. Seara ne-a gasit la intrarea pe raul Tyne, in asteptarea pilotului. Dupa intrarea pe riu, care din punct de vedere geografic nu difera prea mult de Dunare, poate prin maree cel mai mult. Newcastle, unul dintre cele mai importante orase ale Angliei, se desfasoara pe malul sting al riului, iar pe cel drept orasul Gateshead. Cele 2 orase infratite, care sunt unite prin 7 poduri, si-au unit eforturile pentru organizarea primirii velierelor participante la competitie. Cateva dintre superlativele orasului: Millennium Bridge - primul pod din lume care se rabateaza vertical, Metro Centre - cel mai mare centru comercial acoperit din Europa, Baltic Centre for Contemporary Art - unul dintre cele mai mari din Europa, Mosley Street - prima strada alimentata cu curent electric din Anglia. Printre facilitatile puse la dispozitie de organizatori, au fost si competitiile sportive. Astfel, echipa de fotbal formata din elevii fruntasi ai Scolii Militare de Maistri "Amiral Ion Murgescu", Piticar Mircea, Petric Radu, Huruba Adrian, Ivancu Robert, Petcu Bogdan, Sarbu Dumitru si Baroian Marius, a castigat finala competitiei, invingand echipa de la Sagres II cu 5-0. Parada echipajelor, unde peste 3.000 de persoane au defilat de-a lungul ambelor locuri ale raului sub privirile sutelor de mii de turisti, a avut drept final o ceremonie, unde primarii ambelor orase au urat bun venit tuturor, echipaje si turisti deopotriva. Aici, echipa de fotbal a avut onoarea de a fi premiata sub ochii tuturor participantilor de Lord Mayor of Newcastle upon Tyne, David Slesenger. Seara s-a incheiat cu petreceera echipajelor, unde tinerii s-au distrat impreuna la Universitatea Northumbria. Dupa estimarile organizatorilor, numarul turistilor a ajuns acelasi cu numarul locuitorilor, adica 1 milion de persoane. Nu putini au fost si aceia care au pasit si la bordul navei scoala Mircea, numai in primele doua zile vizitand nava peste 9.000 de persoane. A fost votata de acestia ca cea mai ingrijita nava dintre cele participante la regata, superlativele la adresa navei si a echipajului umpland cartea de impresii. Tineri, batrani si copii au stat la coada nu numai pentru a vizita nava ci si pentru a-si scrie propriile impresiile la finalul vizitei. Comunitatea romaneasca din Newcastle, care nu depaseste 100 de persoane, a fost foarte mandra de sosirea noastra si nu a scapat momentul de a ne vizita. In ultima zi, alta surpriza oferita de elevi: locul 2 la competitia atletica. Dupa cateva zile de relaxare si refacerea plinurilor cu alimente, apa si combustibil, urmeaza partea cea mai importanta, cursa catre Friedrikstad.


18 Iulie 2005 - Cherbourg

            Numele de Cherbourg este strans legat de dezvoltarea Normandiei. A fost de fapt primul teritoriu cucerit de oamenii nordului, vikingii. Acestia, oameni ai marii, l-au transformat intr-un port care a evoluat puternic in timpul conflictelor anglo - franceze. In ciuda disparitiei fortaretelor medievale, Cherbourg este si astazi foarte bogat in monumente istorice si un foarte important port al Frantei. In 1967, Redutable, primul submarin nuclear francez a fost lansat de aici, iar Cherbourg a devenit unul dintre cele mai redutabile amplasamente pentru proiectarea si constructia submarinelor. In acelasi timp, poarta deschisa catre continentul american, Cherbourg - Octeville a fost si un punct de plecare si sosire pentru navele de pasageri transatlantice, incepand cu Titanic si pana la modernul Queen Mary 2.
            De aici incepe participarea navei scoala Mircea la competitia nautica Tall Ship Race 2005. Intrarea velierelor in dana s-a desfasurat sub privirile unui numar impresionant de spectatori, si asa cum citeaza cotidianul La Presse de la Manche, "Mircea, care in ziua anterioara a asteptat la ancora in rada exterioara, si-a facut o intrare triumfala". Pentru acostare, surpriza! Am fost planificati sa acostam bord langa bord cu nava sora portugheza Sagres, prilej de bucurie reciproca pentru cei doi comandanti de nave. In toate pliantele, prezentarile evenimentelor, ba chiar si in presa, nu este scapat din vedere faptul ca, printre participantele la competitie exista 3 nave sora (Sagres II, Mircea, Eagle). Nu cu mult dupa acostare, nava a fost vizitata de un numar impresionant de oameni.
            A doua zi, a debutat cu diferite intreceri sportive. La triatlon nautic (tras la rame, canoe si yachting) echipa noastra nu ne-a dezamagit nici de data asta, castigand locul I. Comandantul navei si comandantul marsului au fost invitati pentru un cocktail oferit de catre contraamiral Edouard Guillard, prefectul maritim al canalului Manecii si Marii Nordului si comandant al zonei maritime a canalului Manecii si Marii Nordului. In acelasi timp, echipajele, au defilat prin centrul orasului, intr-o procesiune impresionanta. Muzica, culori, costume, traditii, urale, aplauze, au dat un farmec deosebit activitatii. Studentii si elevii nostri nu puteau sa nu fie remarcati pentru tinuta exemplara si modul de prezentare. Ziua s-a sfarsit printr-o petrecere a echipajelor. Tineri de toate nationalitatile, culturile, etc, s-au distrat pentru cateva ore impreuna, fara nici un fel de bariere. Organizatorii au asigurat o gama larga de evenimente culturale (teatru in aer liber, proiectii de filme, concerte, focuri de artificii, etc.) precum si excursii pentru vizitarea imprejurimilor.
            Dupa stabilirea de comun acord cu Sagres II a programului de vizitare a navei, ca si in portul anterior, Mircea a fost una dintre atractiile cheului Normandiei. Oameni de diferite cetatenii, nationalitati, foarte multi turisti atrasi de frumusetea evenimentelor, au asteptat linistit in rand pentru a face o trecere in revista a celor doua nave surori. Nu multi, dar foarte fericiti au fost si romanii care au calcat puntea navei. Totusi, nu am putut sa nu remarc un personaj care m-a uimit, doamna capitan comandor Caroline Hanotte, sefa Cercului Militar din localitate (cladire impresionanta cu multe facilitati), care reuseste sa se descurce foarte bine intr-o conversatie curenta in limba romana, limba invatata din carti. Fiind o mare iubitoare a Romaniei, a fost nespus de fericita sa stea de vorba cu noi in limba romana, si ne-a rugat sa o ajutam cu un dictionar marinaresc in limba romana, pentru ca este foarte interesata de termenii navali.
            In dupa-amiaza zilei de duminica a inceput defilarea velierelor in rada, si startul pentru a doua etapa a regatei, navigatia in comun catre Marea Britanie.


12 Iulie 2005 - Zeebrugge

            Daca Marea Mediterana a fost mai mult decat prietenoasa, nu acelasi lucru l-am putea spune despre Oceanul Atlantic. Inca de cand am parasit Lisabona si-a aratat coltii, dar mai ales in Golful Biscaya. Tot starea marii a schimbat si planurile pentru portul urmator, Zeebrugge, unde nava scoala "Mircea" a fost invitata cu ocazia celebrarii a 175 de ani de independenta a regatului Belgiei. Festivitatile programate initial a se desfasura in rada la ancora au fost mutate in port. Astfel, nava a acostat cu o zi mai devreme in impresionanta baza militara din Zeebrugge.
            Foarte aproape de Brugge, metropola ce si-a conservat foarte bine istoria, Zeebrugge este o statiune de litoral privind spre viitor. Portul international, extins catre mare nu-i impiedica pe cei aflati in concediu sa se bucure de mica plaja de nisip. Pe partea dinspre mare, hotele si cafenele isi intampina calduros oaspetii. Fiind primul port din Belgia in materie de pescuit, Zeebrugge are o multime de magazine ale negustorilor de peste. In afara faptului ca este un port de pasager cu serviciile de feribot obisnuite intre Marea Britanie si continent, Zeebrugge, are de asemenea un atractiv port turistic care poate sa gazduiasca 100 de nave.
            Zeebrugge se bucura de o foarte convenabila amplasare geografica, fiind situata la doar cateva mile de Brugge, de moderna statiune maritima Knokke si pitoreasca asezare Lissewge.
            Nu departe se afla ultima ramasita de coasta tipic belgiana - vechea zona a pietei de peste. In jurul cladirii fostei piete de peste, parcul maritim Seafront Zeebrugge se intinde pe mai mult de 20.000m2. Seafront Zeebrugge este in special cunoscut pentru submarinul rusesc autentic, care este deschis pentru public.
            In dupa-amiaza zilei de 08 iulie, navele au fost trecute in revista de catre regele Belgiei, Majestatea Sa Albert al II-lea. Dintre cele 23 de nave invitate si cele belgiene care stationeaza in baza, nava scoala Mircea a avut onoarea de a fi prima trecuta in revista si salutata. De asemenea, comandantul marsului si comandantul navei au avut onoarea de a fi primii felicitati de catre rege la intalnirea care a avut loc dupa festivitate pentru modul de prezentare.
            In zilele de 09 si 10 iulie, cu ocazia Zilelor Apararii Belgiene, baza navala s-a transformat intr-un parc de distractie, fiind deschisa publicului care a fost prezent intr-un numar foarte mare. Demonstratii, petreceri, concerte, intalniri, concursuri, prezentari, vizitarea navelor, etc. au fost evenimentele care au atras un numar asa de mare de vizitatori. Spre mandria noastra, la concursul de rame, reprezentantii navei MM cls.I Gadea Sorin si caporalii Ionut Miron, Gabriel Chirescu, Radu Dita si Valentin Ganju au castigat primul loc. Lucru uimitor mai ales pentru gazde, care erau obisnuite sa castige acest concurs si nimeni nu i-a "deranjat" timp de opt ani. Competitia s-a incheiat printr-o mica petrecere la Clubul marinarilor unde echipa romana a fost aclamata la scena deschisa.
            Prin organizarea gazdelor, doritorii au putut participa la excursii catre orasele Brugge si Gent.
            Numarul mare de vizitatori au fost atrasi in mod special de nava scoala "Mircea". Astfel nava a fost vizitata de peste 2500 de persoane in cele doua zile ale festivitatilor.
            Urmatoarea escala este in portul Cherbourg, Franta, unde "Mircea" va participa la competitia nautica "Tall Ship Race 2005".


06 Iulie 2005 - Lisabona

            Dupa plecarea din Palermo nu au existat evenimente care sa schimbe cu ceva rutina zilnica. Poate doar delfinii care s-au incapatanat si ne-au tinut companie pana aproape de intrarea in stramtoarea Gibraltar. Orele de curs au continuat normal, la fel ca si antrenamentele pentru navigatia cu vele. Sambata 26 iunie, am depasit stanca Gibraltarului si am dat piept cu Oceanul Atlantic. Gibraltarul, teritoriu sub suzeranitate britanica, consta in promontoriul stancos, cunoscut sub denumirea de Stanca Gibraltarului (vechea denumire - Calpe), care reprezinta punctual cel mai sudic al Peninsulei Iberice si supravegheaza intrarea vestica in marea Mediterana. Stramtoarea Gibraltarului separa Stanca de coasta de nord a Africii. Conexiunea dintre stanca si teritoriul continental spaniol este facuta printr-un istm ingust si nisipos, care contine o zona neutra, ce separa teritoriul britanic de Spania. Suprafata Gibraltarului este de 6,5 kmp. Oceanul Atlantic ne intampina cu o usoara hula si ne continuam drumul spre urmatorul port de escala.
            Dimineata zilei de marti, 28 iunie, ne gaseste la varsarea fluviului Tejo in Oceanul Atlantic. Citadela impresionanta, cu asezare in terase spre estuarul fluviului Tejo, Lisabona se dovedeste a fi o gazda primitoare.
            Implicarea atasatului Apararii in Portugalia, domnul colonel Moisa, a permis realizarea unor contacte importante cu oficialitatile militare si civile din capitala. Intalnirile de la Camera Municipala, de la Guvernul Civil al Lisabonei sau de la Comandamentul Naval au tinut "capul de afis" al primei zile de escala. Studentii si elevii au avut parte de o vizita la Scoala Navala, unde au putut vedea conditiile in care traiesc si se instruiesc colegii lor.
            In urmatoarele 2 zile, cu sprijinul Fortelor Navale Portugheze, toti membrii echipajului au putut vizita cele mai importante obiective turistice din zona: Muzeul Marinei impresionant ca traditie si istorie a navigatiei), Manastrirea Ieronimilor (loc de odihna vesnica pentru celebrul navigator Vasco da Gama si vestitul poet Camoes), Turnul din Belem (folosit pentru controlul navigatiei in trecut.). Celalalt traseu a fost mai lung, dar mai spectaculos. Au fost vizitate Capul da Roca, cel mai vestic punct al Europei si pitoreasca localitate Sintra.
            Pe parcursul celor 3 zile nava a fost vizitata de populatia civila din Lisabona. Un personaj aparte a fost lt.cdor. Antonio Manuel Goncalves, fost ofiter cu navigatia la bordul velierului portughez Sagres, in prezent redactor la revista Fortelor Navale Portugheze. Acesta intentioneaza sa scrie o carte despre velierul portughez, in care va dedica un capitol special navei scoala Mircea.
            Pe 01 iulie am parasit capitala portugheza si ne continuam marsul spre Zeebrugge, unde vom participa la cea de-a 175-a aniversare a Regatului Belgiei.


19 Iunie 2005 - Constanta - Palermo

            Dupa plecarea din Palermo nu au existat evenimente care sa schimbe cu ceva rutina zilnica. Poate doar delfinii care s-au incapatanat si ne-au tinut companie pana aproape de intrarea in stramtoarea Gibraltar. Orele de curs au continuat normal, la fel ca si antrenamentele pentru navigatia cu vele. Sambata 26 iunie, am depasit stanca Gibraltarului si am dat piept cu Oceanul Atlantic. Gibraltarul, teritoriu sub suzeranitate britanica, consta in promontoriul stancos, cunoscut sub denumirea de Stanca Gibraltarului (vechea denumire - Calpe), care reprezinta punctual cel mai sudic al Peninsulei Iberice si supravegheaza intrarea vestica in marea Mediterana. Stramtoarea Gibraltarului separa Stanca de coasta de nord a Africii. Conexiunea dintre stanca si teritoriul continental spaniol este facuta printr-un istm ingust si nisipos, care contine o zona neutra, ce separa teritoriul britanic de Spania. Suprafata Gibraltarului este de 6,5 kmp. Oceanul Atlantic ne intampina cu o usoara hula si ne continuam drumul spre urmatorul port de escala.
            Dimineata zilei de marti, 28 iunie, ne gaseste la varsarea fluviului Tejo in Oceanul Atlantic. Citadela impresionanta, cu asezare in terase spre estuarul fluviului Tejo, Lisabona se dovedeste a fi o gazda primitoare.
            Implicarea atasatului Apararii in Portugalia, domnul colonel Moisa, a permis realizarea unor contacte importante cu oficialitatile militare si civile din capitala. Intalnirile de la Camera Municipala, de la Guvernul Civil al Lisabonei sau de la Comandamentul Naval au tinut "capul de afis" al primei zile de escala. Studentii si elevii au avut parte de o vizita la Scoala Navala, unde au putut vedea conditiile in care traiesc si se instruiesc colegii lor.
            In urmatoarele 2 zile, cu sprijinul Fortelor Navale Portugheze, toti membrii echipajului au putut vizita cele mai importante obiective turistice din zona: Muzeul Marinei impresionant ca traditie si istorie a navigatiei), Manastrirea Ieronimilor (loc de odihna vesnica pentru celebrul navigator Vasco da Gama si vestitul poet Camoes), Turnul din Belem (folosit pentru controlul navigatiei in trecut.). Celalalt traseu a fost mai lung, dar mai spectaculos. Au fost vizitate Capul da Roca, cel mai vestic punct al Europei si pitoreasca localitate Sintra.
            Pe parcursul celor 3 zile nava a fost vizitata de populatia civila din Lisabona. Un personaj aparte a fost lt.cdor. Antonio Manuel Goncalves, fost ofiter cu navigatia la bordul velierului portughez Sagres, in prezent redactor la revista Fortelor Navale Portugheze. Acesta intentioneaza sa scrie o carte despre velierul portughez, in care va dedica un capitol special navei scoala Mircea.
            Pe 01 iulie am parasit capitala portugheza si ne continuam marsul spre Zeebrugge, unde vom participa la cea de-a 175-a aniversare a Regatului Belgiei.


            19 Iunie 2005 - Constanta - Palermo

            Nu numai pentru studenti si elevi, ci pentru toti membrii echipajului, despartirea de cei dragi a fost emotionanta. Dupa terminarea tuturor pregatirilor, a urmat momentul in care toti si-au putut lua ramas bun de la cei dragi. Dar a sosit si momentul final: dupa vizita la bord si cuvantul domnului Contraamiral Ioan COSTI, loctiitorul sefului Statului Major al Fortelor Navale - desprinderea navei de cheu. Cei de pe nava si cei de pe dana pareau doua entitati unite care se despart pentru o perioada de timp, si accepta cu greu acest lucru. In momentul imediat urmator, convorbirile la telefonul celular si "beep-urile" au ramas singurul mijloc de comunicare intre cele 2 entitati.
            Cu cat cheul devenea un punct din ce in ce mai indepartat, fiecare persoana de la bord revenea la realitate. Marea s-a dovedit de bun augur pentru prima masa servita la bord. "Mircea" si-a inceput cu optimism marsul catre stramtoarea Bosfor.
            A doua zi de mars. Marea calma si aproape inerta a fost de acord ca studentii si elevii sa execute o urcare in arborada in cea de-a doua zi a marsului. Unii mai cu teama, altii cu un mic rau de mare care in scurt timp se face nevazut. Cele opt fete de la bord (o studenta si sapte eleve) s-au alaturat baietilor fara nici o teama, demonstrand ca meseria de marinar nu are granite sau prejudecati. Militarii angajati pe baza de contract, cu experienta si deprinderile marsurilor anterioare, au fost niste mici "profesori" pentru toti cei neinitiati. Orele de curs se succed cu sedintele practice de instructie marinareasca si pregatire pentru navigatia cu vele.
            Masa de pranz vesteste ca se apropie si ora intrarii in Bosfor. Vremea cam innegurata a facut ca intrarea in stramtoare sa se zareasca foarte vag. Dupa urcarea pilotului la bord, "Mircea" a inceput traversarea stramtorii aidoma unui fir de nisip ce si-a gasit calea prin mijlocul clepsidrei. Negura nu da posibilitatea de a admira in toata maretia lor vestigiile istorice ale celor doua continente. Pilotul face ultimele recomandari si paraseste nava.
            Urmeaza traversarea Marii Marmara, care, reducand dimensiunile se poate compara cu un mic lac plic cu barci de pescuit. Pretutindeni orizontul este plin de nave care isi cauta drumul catre una din cele doua stramtori care incadreaza Marea Marmara.
            Vreme tot innegurata ne intampina si la intrarea in stramtoarea Dardanele. Pilotul, un tanar foarte volubil si prietenos, se dovedeste a fi si un foarte bun ghid turistic. Ca prin minune, imediat dupa intarea in stramtoare, negura se risipeste si face loc soarelui. Spre deosebire de Bosfor, Dardanele este un culoar mult mai liber. Explicatia pilotului este: sezonul de pescuit este intrerupt. Case de vacanta, mici orasele - statiuni se ivesc de o parte si de cealalta. Chiar la iesirea din stramtoare se gaseste localitatea unde isi are resedinta pilotul, Kanakkale, mic oras universitar. Acesta nu a scapat ocazia de a aminti ca acest loc a fost ales de producatori pentru a filma ultima productie cinematografica despre razboiul troian. Calul imens folosit pentru filmari se zarea printre cladirile impozante ale orasului, vrand parca sa aminteasca de antica Grecie. Urmeaza strecurarea prin labirintul Marii Egee, insulele grecesti. Nu exista in Grecia punct pe pamant care sa se afle la distanta mai mare de 100 Km fata de apa.
            Ziua de duminica a permis parintelui Bodea oficierea unei slujbe religioase, la care au participat deopotriva studenti, elevi, cadre militare si militari angajati pe baza de contract. Evenimentul a avut loc la trecerea printre insulele grecesti, locuri pline de istorie si ortodoxie. Marea se incapataneaza sa se mentina foarte calma, si impreuna cu cerul senin fac ca privelistea sa fie de neuitat.
            Luni, la inceput de saptamana, activitatea la bord s-a reluat. Studentii si elevii se apropie tot mai mult de obiectivul final, capatarea deprinderilor si a automatismelor pentru pregatirea si manevra velelor. Acest lucru a fost facilitat si de Marea Mediterana, care parca a preluat stafeta de la vecinele ei mai mici si se mentine foarte calma. Activitatea la bord se incadreaza in reguli clare si precise. Cursuri si antrenament pentru pregatirea si manevra velelor. Fetele parca se iau la intrecere cu ceilalti colegi, si demonstreaza in orice situatie ca sunt facute pentru meseria de marinar. Aprecierile pozitive ale comandantului navei dupa primele zile au dat si mai multa incredere tinerilor marinari.
            Dupa cateva zile in care am fost inconjurati doar de apa, ne indreptam spre stramtoarea Messina, care face legatura intre Italia si Sicilia, intre Marea Tireniana si Marea Ionica. Cele 20 de mile marine ale stramtorii ce dau posibilitatea de a admira superbele coaste ale Calabriei si Siciliei. Pana la iesirea din stramtoare traseul corespunde in mare parte cu cel parcurs de nava anul trecut, pentru participarea la "Tall Ship Challenge 2004".
            Ziua de joi este folosita la maxim pentru intretinerea navei, cursuri si antrenament pentru navigatia cu vele. Vineri incepe foarte devreme pentru unii membri ai echipajului, prin plecarea de la ancora si mars pentru a ne apropia de Palermo.

            PRIMA ESCALA
            Pilotul soseste la bord si consiliaza manevra de intrare in port foarte sigur pe el. In scurt timp suntem acostati. Ne intampina ofiterul de legatura, care, supriza, este o femeie. Nici nu acostasem bine ca "echipajul voievodal" se inmulteste cu noi membri, 2 studenti de la Academia Navala din Bulgaria, care urmeaza a executa practica alaturi de studentii si elevii romani pana la Amsterdam, la jumatatea lui august. Conform programului anterior fixat cu sprijinul atasatului Apararii, domnul col. Ing. Ion Grosu, comandantul marsului si cel al navei au executat un tur "in forta" de intalniri oficiale la Primaria si Prefectura orasului Palermo, Comandamentul Militar Teritorial din Sicilia, Directorul Zonei Maritime din Sicilia Occidentala si Comandant al Capitaniei Portului Palermo.
            Palermo, oras si port la Marea Tireniana, este capitala provinciei cu aceeasi nume fiind in acelasi timp cel mai mare oras si port din Sicilia, avand aproximativ 700.000 locuitori.. Este centrulul de comercializare pentru produsele agricole ale insulei si are fabrici pentru: industria alimentara, metalurgie, constructia navelor, si ateliere de mobila, produse din piele, sticla, textile, hartie, etc. Multe din vechile cladiri ale orasului dateaza din perioada cand Sicilia era un regat normand si prezinta influente arabe, bizantine, normande si spaniole. Exemple graitoare sunt catedrala, Capela Palatina, si biserica San Giovanni degli Eremiti. Orasul vechi, cu suprafata de peste 240 hectare este unul dintre cele mai mari din Europa si de asemenea unul dintre cele mai bogate si variate. Contine peste 500 de palate, biserici, manastiri, plus 7 teatre. Orasul a avut o expansiune continua din perioada colonizarii feniciene, cu ocupatiile succesive grecesti, romane, bizantine, arabe, svabe, normande si spaniole. Ca rezultat, Palermo este extrem de variat si complex in dispunerea sa.
            Dupa cele 7 zile petrecute pe mare, prima escala a fost ca o gura de oxigen pentru moralul fiecaruia. Primele locuri cautate au fost cele de unde se poate telefona acasa (chiar daca telefoanele celulare "si-au facut datoria pe timpul marsului"), de unde se poate accesa internetul. Pliantele si sfaturile puse la dispozitie de ofiterul de legatura s-au dovedit cel mai bun ghid turistic pentru fiecare dintre noi. Un punct de atractie pentru tot echipajul l-a constituit statuia si casa in care a locuit Nicolae Balcescu.
            In acelasi timp se executa aprovizionarea navei cu cele necesare pentru perioada urmatoare si vizitarea imprejurimilor de catre cei de la bord. Sambata si duminca nava a fost vizitata de populatia locala, iar cuvantul cel mai des folosit a fost "belisima". O prezenta mai aparte la a fost ofiterul de presa al primariei din Palermo, dl. Rino Canzoneri impreuna cu sotia acestuia, romanca originara din Galati - inginer tot in cadrul primariei. Acestia ne-au pus la dispozitie diverse materiale si albume despre oras, inclusiv numarul de duminica al cotidianului "Giornale di Sicilia" in care este amintita escala navei scoala Mircea in portul Palermo.
            Printre cei care au pasit la bordul lui Mircea se numara persoane oficiale, precum C.V. Antonino Manice din partea Zonei Maritime Sicilia, colonelul Venerando Caruso, comandantul Districtului Militar, vice-primarul orasului Palermo, dl.Dario Falzone si vice-prefectul, dna Antonella DE MIRO.
            Luni dimineata, dupa "incarcarea bateriilor", Mircea isi continua drumul catre urmatorul port de escala, Lisabona.

Ultima actualizare: 10 Martie 2009