0241-626200

Academia Navală "Mircea cel Bătrân"

Marsul de instructie 2023

Corespondente de pe N.S. "Mircea"

19 iulie 2023

Nava-scoala "Mircea", escala de patru zile in portul italian Taranto

    Nava-scoala "Mircea" aflata in mars international de instructie, cu 76 de cadeti romani si straini la bord, a plecat miercuri, 19 iulie, din portul militar din Taranto, Italia, dupa o escala de patru zile. La sosirea navei in port, sambata, 15 iulie, marinarii militari au fost intampinati de Consulul General al Romaniei la Bari, Doamna Lucretia Tanase. Aceasta a urcat la bord pentru a discuta cu comandantul navei detaliile activitatilor de reprezentare organizate de Consulatul General al Romaniei la Bari, pe durata stationarii navei-scoala "Mircea" in portul din sudul Italiei.
          Pentru ca nava a acostat in Taranto pe timpul weekend-ului, echipajul navei si studentii au avut ocazia de a merge intr-o excursie organizata, in care au vizitat atractiile turistice ale zonei, respectiv orasele Ostuni, Polignano a Mare si Alberobello.
          Luni, 17 iulie, comandantul navei-scoala "Mircea", insotit de Consulul General al Romaniei la Bari si de sapte studenti de la bord, a efectuat un tur al celor mai importante institutii publice din Taranto: Primaria, Prefectura, Comandamentul Flotei Regionale, precum si Capitania Portului Taranto. Peste tot, in centrul atentiei a fost cadetul italian de la bordul NS "Mircea", Francesco Sorbo, student al Academiei Navale din Palermo, care a relatat, la fiecare ocazie, experienta sa cu nava-scoala a Academiei Navale "Mircea cel Batran" din Constanta, oferindu-i-se si oportunitatea de a face o comparatie intre stilul pedagogic adoptat de instructorii militari romani si cel avut de instructorii militari italieni.
          Escala NS "Mircea" in Taranto s-a incheiat cu o receptie organizata marti, 18 iulie, la bordul navei de Consulatul General al Romaniei la Bari, la care au fost au fost invitati diplomati si militari din regiunea de sud-est a Italiei.
          Tot marti, 18 iulie, echipajul navei s-a redus de la 147 de marinari, la 145, odata cu debarcarea cadetilor germani, pentru care marsul de instructie cu NS "Mircea" era planificat sa se incheie odata cu escala din Italia. La plecare, cei doi studenti germani au primit din partea comandantului navei, comandorul Mircea Tarhoaca, certificate care atesta faptul ca au desfasurat activitati de instruire practica la bordul navei-scoala care apartine Academiei Navale "Mircea cel Batran".
          Miercuri, 19 iulie, nava-scoala "Mircea" a parasit portul militar din Taranto pentru ultima escala din acest mars de instructie, inainte de revenirea la Constanta, orasul-port Izmir, din Turcia.


          De la bordul navei-scoala "Mircea", a consemnat Cristina Simbeteanu, ofiterul de relatii publice al marsului

---------------------------------------------------------
15 iulie 2023

De la Pireu la Taranto, prin Canalul Corint

Abandonul navei, scoala de rame si botezul marinaresc in Marea Ionica

    Marti, 11 iulie, am lasat in urma escala elena de pe itinerariul acestui mars si am luat cap compas urmatorul port de destinatie, Taranto din Italia. Prognoza meteo ne informeaza ca mai multe tari europene se confrunta cu valuri uriase de caldura. Am experimentat suficient de mult canicula in Pireu si Atena, incat sa ne simtim norocosi ca, fie si pentru 28 de zile, traim pe un vapor, pe mare.
          Ne desprindem bucurosi de cheul terminalului 11 din portul Pireu, fiindca urmeaza un moment indelung asteptat: tranzitarea canalului Corint. Dupa informatiile obtinute din comanda de navigatie, ar urma sa ajungem in Corint undeva pe la amiaza. Pana atunci, aspirantul Mihai Alexandru umbla preocupat pe punte cu agenda in mana. "I-am impartit pe vergi. Astazi merg sa le comunic rolurile", spune, in timp ce coboara scarile catre cazarma 3, unde studentii sunt deja adunati pentru alte comunicari de ordine.
          Aspirantul, impreuna cu comandantul SL 7, capitanul Stefan Scutelnicu, dau citire rolurilor la lucrul in arborada. Pe fetele studentilor se citeste nerabdarea. Au demonstrat deja, in ultimele trei saptamani, de cand se afla la nava-scoala, ca adora urcarile in arborada. Cu totii se viseaza la verga randunica, pe cat posibil pe pozitia de verfafor. Repartitia pe vergi nu tine doar de entuziasm, dupa cum dezvaluie aspirantul Alexandru. Atunci cand sefii de faruri fac impartirea cadetilor pe vergi, tin cont de mai multe criterii: abilitatile de urcare in arborada, rapiditate, agilitate, precum si de statura fiecarui student. Astfel, cei mai norocosi, cei care urca cel mai sus in arborada sunt, de obicei, cadetii mai scunzi, asa cum este si silfida Mihaela Bauer: cu o greutate corporala mica, foarte agila in miscari si curajoasa din cale afara a prins rol la randunica. De fapt, in promotia de anul acesta, studentii au dat dovada si de fler si realism in autoevaluare. Dupa ce instructorii militari le-au explicat, la inceput, cum se va face repartitia rolurilor la intinderea si strangerea velelor, studentii s-au orientat fiecare si "au pus ochii" pe cate un loc. Numai bine, caci, de data aceasta, socoteala lor s-a potrivit la fix cu cea a sefilor de faruri si fiecare a primit rolul pe care si-l dorea.
          Iesim din cazarma trei si urcam pe puntea teuga, unde cativa studenti si membrii ai echipajului sunt deja stransi si dau de la unul la altul un binoclu si indicatii telegrafice: "uite acolo, pe tribord, vezi copacii aia? Dincolo de coroanele lor e intrarea". Nu mai e niciun secret, privesc cu totii spre intrarea in canalul Corint. Am ajuns. Nava stationeaza in asteptarea pilotului si a remorcherului care ne va ajuta sa tranzitam ingusta fasie de apa care leaga Marea Egee de Marea Ionica. De la Iulius Cezar, nenumarati conducatori si-au dorit sa construiasca un canal prin istmul Corint, care sa lege cele doua mari. Imaginat inca din antichitate, canalul Corint a devenit realitate abia in secolul al XIX-lea.
          Sase kilometri sapati in piatra pentru a lega doua mari, cu frumusetea si cu unicitatea sa, canalul Corint ar putea ajunge, cu usurinta, pe lista celor sapte minuni ale lumii moderne. Tranzitarea canalului a declansat o emotie generala la bord. Aproape intregul echipaj s-a aflat pentru cateva zeci de minute pe punte, de la comandant, pana la bucatari si chiar echipa de mecanici. Spectacolul, fiindca o astfel de experienta nici nu poate purta alt nume, a fost transmis, in direct, pe pagina oficiala de pe Facebook a Navei-Scoala "Mircea" de catre capitanul Stefan Scutelnicu, unul dintre norocosii echipati cu centuri, care, din nou, pentru acest spectacol, si-au rezervat loc "in loja", la 40 de metri inaltime. Peisajul din canalul Corint taie respiratia la fel, indiferent de unde este privit. Jos, la nivelul puntii, apa limpede turcoaz, care contrasteaza cu nuanta calda de bej a stancilor pare fondul decuptat al legendelor cu nimfe si tritoni. Parca te-astepti, din clipa-n clipa ca din micile grote sapate in peretii canalului sa iasa ispititor trupul unei creaturi amfibii de legenda. Tranzitarea canalului Corint a fost si cel mai frumos cadou de aniversare pe care il putea primi, la implinirea a 21 de ani, cadetul bulgar Ivelin Atanasov. Tanarul a petrecut un semestru, la inceputul acestui an, la Academia Navala din Constanta si i-a placut atat de mult incat si-a dorit sa aiba parte si de experienta navigatiei cu nava-scoala "Mircea".
          Parasim canalul Corint cu memoriile telefoanelor incarcate de zeci de fotografii si filmulete suvenir pentru cei dragi ramasi acasa, dar cu care ne-am fi dorit sa impartasim experienta si ne lasam intampinati de larghetea si calmul Marii Ionice. Navigam cu motor, fiindca vantul abia daca adie si, daca n-am avea aer conditionat pe vapor, ne-am topi probabil sub canicula de care aminteam la inceput. Navigam cu propulsie mecanizata, iar asta ne ajuta sa castigam suficient timp incat sa ne incadram in programul de mars si sa desfasuram si cateva activitati foarte importante de practica. Prima dintre ele, abandonul navei. Ne aflam undeva in dreptul insulei Corfu atunci cand se da semnalul, iar mecanicii vitalisti aduc la puntea centru o pluta pe care o lanseaza la apa. In scurt timp, la baza arborelui centru isi face aparitia si un munte de veste de salvare, pe care studentii si echipajul le vor folosi pentru a sari in apa. Scafandrii care fac parte din echipaj pentru acest mars de instructie sunt si ei la posturi, in apa, de unde vor supraveghea exercitiul de abandon.
          Studentii se echipeaza cu vestele de salvare, urca pe platforma montata pe copastie si plonjeaza in apa cristalina a Marii Ionice. Desi are circa 100 de metri adancime, studentii isi exclama unii altora ca pot vedea de la suprafata pana jos, in adancuri. Cu apele sale sarate, care imbratiseaza strans tarmurile unor insule preponderent turistice precum: Corfu, Zakynthos sau Lefkada, Marea Ionica a devenit renumita pentru calmitatea apelor sale, perfecte pentru practicarea sporturilor nautice.
          Dupa racoreala atat de apreciata de studenti si de echipaj, urmeaza, tot in arhipelagul Insulelor Ionice, lansarea la apa a barcilor 10+1. Intentia comandantului este sa desfasuram exercitiul in prima parte a zilei de 13 iulie, cand arsita soarelui este un pic mai blanda. Insa aceasta parte din plan este nevoita sa cada, fiindca soarele, curios parca si el de activitatile care se desfasoara pe nava sta neclintit deasupra noastra si dogoreste cu putere. Exercitiul continua, barcile sunt coborate la apa, iar armamentele barcilor, formate din studenti militari, coboara, pe rand, pe parama, jos, in barca. Este pentru prima data cand studentii vad nava si din exterior, pe mare, in toata splendoarea ei, complimentata si de lumina soarelui, care, asa cum spuneam, straluceste deasupra ei ca un reflector.
          Usor de confundat cu delfinii care ne tot insotesc din Marea Neagra si pana, iata, in insulele grecesti, scafandrii militari sunt si ei in apa, unde profita sa faca o noua inspectie a operei vii si sa curete crusta de scoica formata pe burta lui "Mircea", in timpul marsului. Aspirantul Radu Crisan este conducatorul grupei de scafandri. Are 25 de ani si este din Baia Mare, lucru lesne de observat doar din stilul sau molcom de a vorbi. Dar ce cauta un morosan tocmai la malul marii? Radu Crisan a urmat cursurile Colegiului National Militar "Mihai Viteazul" din Alba Iulia, iar apoi s-a indragostit de scafandrerie. Pasiunea pentru secretele adancurilor l-a purtat, ca un val, la Constanta, la Academia Navala "Mircea cel Batran", pe care a absolvit-o in anul 2021. In prezent, isi traieste visul si se afla, in acest mars de instructie, pe nava-scoala "Mircea" si din dorinta de a le insufla si colegilor sai mai tineri pasiunea pentru scufundari la mare adancime.
          Dupa exercitiul complex de abandon la navei si desfasurarea a ceea ce numim "scoala de rame", la puntea centru a fost amenajat un atelier in care au fost expuse elementele de supravietuire care se afla intr-o pluta de salvare. Aspirantul Mihai Alexandru, capitanul Robert Molodet si echipa de sanitari de la bord iau fiecare element in parte si le explica grupelor de studenti la ce foloseste. Studentii au parte inclusiv de o demonstratie cu semnalele luminoase care se regasesc in pluta. Pentru acest exercitiu, a fost nevoie sa cerem aprobarea Garzii de Coasta, astfel incat parasutele si semnalele cu fum lansate la apa sa nu alerteze eronat celelalte nave din jur. De asemenea, medicul echipajului, colonelul Eduard Moise, desface, in fata cadetilor romani si straini, punga cu elemente de uz sanitar si le explica studentilor la ce se folosesc medicamentele si dispozitivele medicale.
          Ultima zi de mars spre Taranto, 14 iulie, incepe cu un curs practic sustinut de comandantul grupului de vitalitate, maistrul militar clasa a II-a Alexandru Opincaru, care le prezinta studentilor materialele folosite de echipa de vitalitate in cazul aparitiei gaurilor de apa, precum si in cazul interventiilor la incendii.
          Nici nu apuca bine sa termine de prezentat echipamentele, caci, prin catarg, studentii sunt chemati urgent la puntea centru, fara sa li se comunice (inca) activitatea pe care o vor desfasura. Nu mica le-a fost surpriza acestora cand au dat nas in nas cu Zeul Neptun insusi, insotit de alaiul sau de nimfe ispititoare, devoratoare de inimi de marinari. "Cine tulbura linistea apelor mele?!" - tuna vocea puternica a zeului marilor.
          Dar, in loc sa-i ia la rost pentru indrazneala lor, Zeul Neptun le lauda tinerilor lupi de mare curajul tinerilor si le da binecuvantarea sa pentru ca acesti mateloti sa colinde mereu, in siguranta, intinderile albastre: "Savarsit fiind acest act de curaj si credinta, li se da dezlegare sa-si poarte fapturile pe toate apele imparatiei mele, de la Polul Nord la Polul Sud si de la Rasarit la Apus, atat cat vad pe cer, in drumul lor, Mercur, Marte, Saturn si Vega. Ocrotiti sa fie prin grija mea de furtuni, uragane, cataclisme, intunericuri, de stancile marilor, de lacomia rechinilor si a celorlalti monstri ai abisurilor".


          De la bordul navei-scoala "Mircea", a consemnat Cristina Simbeteanu, ofiterul de relatii publice al marsului

---------------------------------------------------------
11 iulie 2023

Nava-scoala "Mircea", patru zile de escala, in portul grecesc Pireu

    In fiecare port de escala, dupa acostare, intoarcem clepsidra si facem tot posibilul sa ne bucuram, din plin, de toate frumusetile orasului port si ale imprejurimilor si, atat cat se poate, sa inspiram adanc vaporii culturii locului. Pireu, primul port de escala din acest mars de instructie al navei-scoala "Mircea", nu a facut exceptie.
          Am acostat in cel mai vechi si cel mai mare port elen, vineri, 7 iulie, dimineata, intr-o zi extrem de torida, cu temperaturi de circa 40 de grade Celsius, care s-au mentinut pe toata durata stationarii noastre. Ne-a fost atribuit cheul 11, unde, timp de patru zile, ne-a tinut companie un numar impresionant de nave de croaziera, dar si alte trei veliere. Fluxul intens al traficului de nave in portul Atenei n-a incetinit aproape niciodata, din antichitate pana acum. O scurta documentare pe internet ne arata ca Pireu este unul dintre cele mai aglomerate porturi din Europa, cu valori de trafic ce pot atinge si pana la 20 de milioane de pasageri pe durata unui an.
          In prima zi de escala, la bordul navei au sosit si rectorul Academiei Navale "Mircea cel Batran", contraamiralul de flotila conf. univ. dr. Alecu Toma, insotit de prorectorul pentru programe si relatii internationale, colonelul conf. univ. dr. Catalin Popa. Cei doi oficiali ai Academiei Navale au ramas alaturi de noi pe toata durata sederii noastre in Republica Elena.
          "A fost o oportunitate pentru noi, am primit o invitatie de la Academia Navala a Greciei pentru a vizita aceasta scoala cu traditie si de prestigiu si daca s-a intamplat ca aceasta perioada sa se suprapuna si cu vizita navei-scoala «Mircea», atunci am beneficiat de aceasta oportunitate pentru a veni la bordul navei, pentru a fi aproape de studenti. La prima vedere, cred ca studentii nostri militari au trecut de perioada acomodarii, pentru ca inainte de a pleca in mars, ei au mai avut o saptamana de pregatire la bord, la cheu. Cred ca deja constientizeaza, si-au invatat rolurile, au inceput sa zambeasca mai mult si cred ca sunt nerabdatori sa ajunga in urmatorul port", a afirmat contraamiralul de flotila Alecu Toma.
          Rectorul Academiei Navale a profitat de prezenta la bord pentru a rememora perioada in care si domnia sa, in calitate de student militar, s-a instruit pe nava-scoala "Mircea":"Am avut ocazia sa fiu ambarcat la bordul acestei nave doi ani consecutiv. E vorba de 1991 si 1992. In perioada aceea eram student la Academia Navala, in anul I, apoi anul II, iar aceste stagii de pregatire au fost fiecare de peste o luna de zile. Amintirile mele din acea perioada sunt amintiri placute.
          Imi aduc aminte foarte bine ca a fost o perioada extrem de intensa de instruire, o perioada nu foarte usoara pe care Romania o traversa din punct de vedere economic si social, dar tot ceea ce s-a intamplat la bordul acestei nave face parte din instruirea mea si imi raman vii in amintire toate momentele pe care le-am petrecut la bordul acestei nave. Am trait asa cum astazi o fac si studentii nostri, insa conditiile de viata la bord erau la un nivel specific acelor ani. Astazi, conditiile de viata s-au imbunatatit astfel incat noi putem spune ca am adus, oarecum, o parte din anii si din viata specifica si la bordul navei, fara sa alteram in vreun fel instruirea cadetilor nostri",
a mai punctat rectorul Academiei Navale.
          Punctand semnificatia pe care practica la bordul navei-scoala "Mircea" a avut-o asupra carierei sale ulterioare, contraamiralul Alecu Toma a avut si un mesaj pentru actuala promotie de studenti militari de la bord si anume sa fie increzatori ca, oricat de dificila li s-ar parea aceasta misiune la care iau parte in prezent, ea va contribui in mod pozitiv la dezvoltarea lor si la formarea lor ca viitori ofiteri de marina.
        Insotit de comandantul navei-scoala "Mircea", comandorul Mircea Tarhoaca, de prorectorul pentru programe si relatii internationale, colonelul Catalin Popa, precum si de zece studenti militari, contraamiralul Toma a vizitat Academia Navala Elena cu sediul in Pireu.
          "A fost o experienta interesanta cea a interactiunii noastre cu studentii greci. In timp ce comandantii nostri au purtat discutii cu reprezentantii academiei lor, noi am avut parte de un tur al campusului, unde ne-au fost aratate spatiile de studiu, de cazare, de servire a mesei. De asemenea, ni s-a prezentat istoricul Academiei Navale Elene si am putut face comparatia intre facilitatile de care dispune Academia Navala «Mircea cel Batran» si cele de acolo. Astfel, eu pot spune ca academia noastra sta foarte bine la capitolul dotari, avem facilitati in plus sau mai moderne decat ce am vazut aici, deci a fost o experienta utila", a spus studentul caporal Alexandru Serpoiu.
          In privinta vizitei la Academia Navala din Pireu, colonelul Catalin Popa dezvaluie faptul ca evenimentul se inscrie intr-o serie de obiective pe care Academia Navala "Mircea cel Batran" si le-a stabilit. "Ne-am stabilit ca obiectiv un tur al tuturor academiilor navale din Europa, ca un corolar al intensificarii procesului de internationalizare, motiv pentru care am considerat ca voiajul bricului «Mircea» poate constitui o oportunitate importanta. Asa am ales portul Pireu pentru a marca si vizita la academia navala partener, din nou, pentru strangerea relatiilor, pentru apropierea de partenerii greci, cu care avem o relatie absolut traditionala", a declarat colonelul Catalin Popa.
          Prioritatea vizitei Prorectorului pentru programe si relatii internationale la bordul navei-scoala "Mircea" au constituit-o cei 12 cadeti straini care se instruiesc, in acest mars international, alaturi de studentii Academiei Navale "Mircea cel Batran". De altfel, practica internationala la bordul unui velier reprezinta si una dintre oportunitatile de valoare pe care invatamantul superior de marina se bazeaza in competitia cu alte structuri similare.
          "Uneori conditiile sunt mai grele decat ce si-au imaginat. Confortul nu e ca pe o nava obisnuita a flotei, dar i-am remarcat bucurosi ca au intalnit un colectiv in care s-au integrat si pot spune ca asta ne-a bucurat cel mai mult, faptul ca s-au integrat. Eu sper sa incheie voiajul cu o parere foarte buna si, intr-adevar, cu competente suplimentare la ceea ce inseamna profilul lor inainte de a urca la bordul acestei nave, ca sa simtim contributia bricului «Mircea».
          In afara de programul ERASMUS avem si alte actiuni, activitati, prin care incercam sa amplificam acest program de internationalizare cat de mult putem. Nava-scoala «Mircea», evident reprezinta o oportunitate in ceea ce inseamna procesul de internationalizare, din perspectiva studentilor nostri si din perspectiva studentilor straini. In ceea ce ii priveste pe studentii nostri, sunt unii care vad pentru prima data strainatatea, care calca pentru prima data pe teritoriul altui stat, iar experienta internationala devine valoroasa in sine, dincolo de procesul de pregatire. Pentru studentii straini, unii dintre ei neavand ocazia sa vina in programul ERASMUS, iata, au acest privilegiu de a beneficia de facilitatile de training, asa cum sunt ele, dure, la bordul navei-scoala «Mircea», in cooperare cu studentii nostri.
          Anul acesta avem si o premiera in metodologia instruirii lor, colegii de la catedra de specialitate au pregatit un caiet de practica standardizat, vor fi evaluati la incheierea stagiului de practica, deci, usor, usor am profesionalizat aceasta activitate de pregatire, sub forma unui modul numit «Voyage practice at sea», cu un caiet de practica, cu forme de evaluare si, in final, cu un «sea service» care sa dea partenerilor nostri o imagine foarte clara asupra nivelului de pregatire acumulat la sfarsitul voiajului",
a mai explicat prorectorul pentru programe si relatii internationale al Academiei Navale "Mircea cel Batran".
          Dincolo de componenta de clasica de diplomatie navala, nava-scoala "Mircea" ofera echipajului si studentilor, asa cum puncta si colonelul Popa, in randurile de mai sus, oportunitatea de a vizita destinatii internationale prestigioase, de a-si imbogati cultura generala cu noi cunostinte. Pentru ca am ajuns in Pireu la final de saptamana, weekendul a fost rezervat excursiilor in grupuri organizate si explorarii celor mai relevante puncte de atractie turistica ale Atenei.
          Studentii miltari si echipajul au urcat pe Acropole - asa numita "fortareata sacra" a Atenei si unul dintre cele mai spectaculoase situri arheologice din lume. De la poalele versantului se urca la umbra ramurilor de maslin si in parfumul florilor de leandru. Sus, in capatul scarilor solide din marmura, grele sub volumul istoriei pe care o poarta in fiecare fibra, privitorului i se asterne in fata o priveliste menita sa taie respiratia. Acolo, printre coloanele care candva au sustinut tempelele ridicate de greci in cinstea zeitatilor antice, orice vizitator poate masura dimensiunea complexitatii si grandorii cetatii unde a luat nastere democratia. Panorama asupra Atenei este absolut spectaculoasa.
          La finalul escalei elene, studentul caporal Gabriel Leizeriuc afirma cu satisfactie ca a reusit sa completeze intregul maraton al atractiilor turistice din Atena intr-o singura zi. La intrebarea ce l-a impresionat in mod deosebit, se vede nevoit sa faca o pauza de reflectie, fiindu-i greu sa se decida asupra unei liste scurte de obiective. Mentioneaza, totusi, Teatrul sau Odeonul lui Herod Atticus, iar optiunea lui este lesne de inteles, data fiind grandoarea peisajului arhitectural, care poate fi asemnatat cu o arie din splendida simfonie de alb reprezentata de Acropole. Studentul mai spune ca avea, totusi, asteptari mai mari de la grota cunoscuta astazi drept "Inchisoarea lui Socrate", locul unde filosoful atenian a fost osandit si condamnat la moarte sub acuzatia de "corupere a tinerilor atenieni" cu invataturile sale radicale.
          Tot pe lista obiectivelor turistice care merita vizitate, in Atena, pentru consolidarea culturii generale, merita trecut si Muzeul Razboiului sau ceea ce noi, romanii, am numi Muzeul Militar. O cladire care, pe trei niveluri, adaposteste o fila a epopeii balcanice rezervata istoriei nationale a Greciei. Ceea ce am remarcat cu totii au fost reconstituirile istorice deosebit de dramatice ale unor momente cruciale din evolutia statului elen.
          Ceva mai aproape de realitatea zilelor noastre este, fara indoiala, portul turistic din Pireu, unde cu totii am putut admira unele dintre cele mai spectaculoase yacht-uri de lux.
          "Mircea", Ambasadorul onorific al Romaniei pe marile si oceanele lumii, a fost onorat de vizita la bord a sefei misiunii diplomatice romane de la Atena, Excelenta Sa doamna ministru consilier Adriana Ciamba. In virtutea unei vechi si frumoase traditii, Nava-scoala "Mircea" a fost, in ultima seara petrecuta la cheul portului din Pireu, gazda unei receptii organizate de Ambasada Romaniei, la care au fost prezenti foarte multi diplomati, atasati militari, precum si rectorii Academiei Navale si Academiei Fortelor Aeriene din Grecia. Astfel, "Mircea" si-a indeplinit, inca o data, cu succes misiunea de liant pentru intelegere, cooperare si consolidare a relatiilor de prietenie intre state partenere.
          O escala complexa, in care echipajul si studentii militari au avut ocazia sa isi refaca resursele de energie pentru continuarea marsului, iar componenta de diplomatie navala a bifat un nou capitol care va ramane consemnat. Aceste randul sunt scrise in timp ce motorul navei deja a pornit, iar venerabilul velier vibreaza, la propriu si la figurat, de forfota manevrei de plecare de la cheu. Urmatoarea escala: coasta de sud-est a Italiei.


          De la bordul navei-scoala "Mircea", a consemnat Cristina Simbeteanu, ofiterul de relatii publice al marsului

---------------------------------------------------------
07 iulie 2023

De la Constanta la Pireu - prima etapa de navigatie cu vele, intalnirea neprevazuta cu vantul Meltemi

    Primul si singurul mars de instructie international, de anul acesta, al navei-scoala "Mircea" a luat startul la Constanta, pe 3 iulie, intr-o atmosfera extraordinar de calda data nu doar de temperaturile lunii lui cuptor, ci si de toata emotia simtita de cei aproape 150 de membri ai echipajului si de apropiatii care au venit sa le ureze voiaj placut si sigur.
          Pentru fiecare noua promotie de cadeti care se instruieste la bordul NS "Mircea", momentul desprinderii de cheu si avansul lin al navei catre iesirea din port este unul intampinat cu infrigurare. Din acea clipa, disciplina, seriozitatea, implicarea si responsabilitatea sunt virtutile cheie ale fiecarei zile in care ne vom afla in mars.
          Putin dupa ora pranzului, in ziua plecarii din Constanta, navigam in mare libera, insotiti la tribord de puitorul de mine si plase 274 "Viceamiral Constantin Balescu", care ne va escorta pana aproape de intrarea in Bosfor. Prezenta camarazilor nostri din cadrul Dizivionului 146 Nave Minare-Deminare se impune in contextul in care conflictul ruso-ucrainean inca tulbura, la propriu si la figurat, apele din Marea Neagra. "Mircea", prin traditia sa, este un sinonim materializat al curajului. De 84 de ani indeplineste misiuni de instruire a cadetilor si de diplomatie navala in conditii optime, fapt datorat, in mare masura, si implicarii echipajului, iar prin evolutia sa, "Mircea" s-a consacrat si intr-un etern promotor al pacii si al bunei intelegeri intre natiuni partenere.
          Activitatile de instruire menite sa ascuta simturile tinerilor lupi de mare debuteaza cu desemnarea rolurilor in cazul necesitatii abandonului navei. Sub comanda secundului, capitanul Robert Molodet, intregul echipaj de aduna la puntea centru, echipat cu vestele de salvare. Studentii militari stau asezati in formatie si asculta cu multa atentie explicatiile oferite de ofiterul care conduce activitatea. Primii sunt desemnati sefii de plute, se da citire listelor cu repartitia pe plute, iar, in liniste si remarcabila organizare, atat membrii echipajului, cat si studentii isi ocupa locurile in zonele desemnate de la puntea centru. Desi pentru studentii militari este primul exercitiu de acest gen, ei dau dovada de tenacitate si de un simt al orientarii foarte bine dezvoltat. La finalul activitatii, secundul ii felicita pentru implicare si ii incurajeaza sa mentina acelasi tonus si la activitatile care vor urma.
          Ambarcati la nava-scoala cu doar o saptamana inainte de plecarea in mars, cei 64 de studenti de anul II ai Academiei Navale "Mircea cel Batran" au avut la dispozitie un timp destul de limitat pentru a exersa, "la rece", rolurile de bratare a vergilor, precum si urcarile in arborada. Ca de fiecare data, vitamina succesului este entuziasmul tinerilor cadeti. "Domnule capitan, cand urcam la «randunica»?", se aude cel mai des cand studentii sunt convocati la puntea centru pentru lucrul in arborada.
          Vremea tine din plin cu echipajul, astfel incat si militarii de la serviciul de lupta vele au ocazia sa parcurga noi etape cu studentii. Mai intai, cadetii avanseaza un nivel in arborada si exerseaza trecerea prin cruceta. Indicatorul ca se descurca excelent este faptul ca instrutorii iau decizia de a-i desfasura pe vergi pentru prima data in acest mars de instructie. Cu emotii, dupa cum este si firesc, dar si cu multa curiozitate, studentii alesi dupa aptitudinile fizice, pasesc incet, dar sigur, pe tapapie, ghidati de jos, de aspiratul Mihai Alexandru si de maistrul militar clasa a II-a Gabriel Tomita si sustinuti, de sus, din arborada, de militarii de la SL vele. Astfel, pana la intrarea in Bosfor, studentii militari, romani si straini, au bifat deja, cu succes, doua dintre obiectivele de practica.
          La 24 de ore de la plecarea din Constanta, nava-scoala "Mircea" tranziteaza Bosforul si, in mod inedit, de aceasta data, echipajul si studentii au parte de un "tur ghidat", prin amabilitatea celor doi cadeti turci de la bord, care au pregatit o scurta prezentare a principalelor repere arhitecturale de pe fiecare mal al canalului Istanbul (Bosfor).
          La intrarea in Marea Marmara, crestele valurilor par sa tina isonul navei. In calmul care s-a asternut la bordul navei sunetul dominant este doar al motorului principal. Jos, in cazarma 3, locotenent-comandorul Silviu Moraru, cel care indeplineste atributiile de sef al comunicatiilor in acest mars de instructie, i-a adunat pe studentii militari pentru a le tine un curs despre sistemele de balizaj. Dupa curs, urmeaza o activitatea ceva mai antrenanta si mai distractiva pentru studentii militari: atelierele de noduri marinaresti, la puntea centru. Seful de echipaj, maistrul militar clasa a II-a Gabriel Tomita, ajutat de maistrii militari Laurentiu Bahmacenco, Marian Ciocan, Florentin Listoschi, dar si de aspirantul Mihai Alexandru, ii imparte pe studenti in grupe si le ofera bucati de saula pentru a invata fiecare cateva dintre nodurile marinaresti simple: nodul opt, nodul de vacar, nodul de gasa etc. In timpul activitatii, puntea centru se anima simtitor de zambetele studentilor. La activitate participa, desigur, si cadetii straini, demonstrand ca limbajul marinaresc este, intr-adevar, universal si are potentialul de a-i aduce impreuna pe oameni, indiferent de nationalitate.
          Student caporal Maria Enache este galateanca, din Tecuci, absolventa de colegiu militar si fascinata de oportunitatile invatamantului superior de marina. "Cand am urcat prima data pe nava, desi eram la cheu, am simtit ca mi se face rau, dar apoi, in mars, n-am mai avut nicio problema. Activitatile din programul zilnic sunt prea multe si prea solicitante ca sa mai avem timp sa ne gandim la micile neajunsuri. In ceea ce priveste urcatul in arborada, imi era frica la inceput, dar am urcat, iar dupa ce m-am dat jos din arborada cu foarte multa adrenalina am uitat complet de teama de inaltime", afirma studenta.
          Maria este una dintre studentele care au participat si la programul ERASMUS+ desfasurat de Academia Navala "Mircea cel Batran", iar in acest mars de instructie este foarte bucuroasa ca sunt la bord si 12 cadeti straini cu care poate socializa zi de zi, poate impartasi cu ei idei si experiente dar, foarte important pentru ea, isi poate exersa si vorbitul in limba engleza.
          La doua zile de la plecarea din Constanta, dupa traversarea celor doua stramtori turcesti, Istanbul si Çanakkale, Marea Egee ne intampina cu cel mai bun vant pentru navigatia cu vele, cel din pupa tribord. Comandantul navei, comandorul Mircea Tarhoaca, ia decizia de a intinde velele, lansand, in acelasi timp, o noua provocare studentilor. Pentru urmatoarele doua zile, din Turcia pana aproape de prima noastra destinatie, portul elen Pireu, vom naviga cu vele. Cadetii, impreuna cu militarii de la SL vele, intind 11 dintre cele 23 de vele: focul 2, focul 4, velele gabier de la farul prova si de farul pupa, velele contragabier, vela mare, vela straiul mare, straiul randei, straiul zburator artimon si straiul zburator mare.
          Pentru aproape 48 de ore, motorul ia o pauza, iar senzatia navigatiei cu vele este sublima. Dupa lasarea intunericului, luna plina ne calauzeste drumul spre Pireu ramanand de veghe pe babord. Dupa o noapte excelenta in care propulsia s-a facut cu ajutorul vantului, pe 6 iulie intram in stramtoarea Kafirea, unde "Mircea" da piept cu legendarul Meltemi, un vant puternic de nord, specific Marii Egee, care atinge apogeul in lunile de vara, oferind adesea batai de cap chiar si celor mai experimentati navigatori. In cazul nostru, ne forteaza sa strangem velele, sa bratam la semn si sa ne continuam calatoria pana la Pireu folosind motorul.
          Experienta urcarii in arborada in timp ce vantul atinge nivelul 5 pe scara Beaufort, iar gradul marii este undeva intre 2 si 3, a revigorat adrenalina studentilor militari mai ceva ca orice repriza intensa de inviorare. A fost momentul in care cadetii au aflat cat de puternica poate fi, in realitate natura, dar si cat de imprevizibila. De asemenea, studentii au realizat cat de eficient propulsor este vantul atunci cand umple velele, dar si cat de complexa si mai ales spectaculoasa este navigatia pe care unii, pe nedrept, o considera vetusta.
          "Pot sa spun ca, pana acum, marsul s-a desfasurat in conditii extrem de bune, am navigat prin stramtorile turcesti Istanbul si Çanakkale, iar acum ne indreptam spre arhipelagul grecesc navigand cu vele, de doua zile, indreptandu-ne spre portul Pireu unde vom ajunge pe data de 7 si vom sta pana pe data de 11. Vom avea nava deschisa la vizita pentru cetatenii din Grecia care vor sa viziteze nava-scoala «Mircea»", a punctat comandantul NS "Mircea", comandorul Mircea Tarhoaca, adaugand faptul ca, si de aceasta data, velierul simbol al Fortelor Navale Romane isi va indeplini atributiile de ambasador onorific al Romaniei, prin desfasurarea de activitati de diplomatie navala.
          Mult asteptata zi de 7 iulie, prima zi de escala in Portul Pireu, ne-a intampinat cu un rasarit de soare magnific. Mingea de foc de la orizont prevesteste zile toride. Pe cheu, la sosirea in port, suntem asteptati de reprezentatii Amabasadei Romaniei la Atena, iar din discretul comitet de primire face parte si Mioara Pitut, avand rangul de ministru consilier, dar, mai important si mai de suflet, calitatea de prietena a navei-scoala "Mircea" si de partener in multiple activitati de reprezentare diplomatica ale velierului in diferite state din Europa.
          Escala elena a navei-scoala "Mircea" se va intinde pe tot weekend-ul, urmand sa pornim din nou la drum pe 11 iulie, cu destinatia Taranto, Italia.

          De la bordul navei-scoala "Mircea", a consemnat Cristina Simbeteanu

---------------------------------------------------------