 
11.04.2011 - Istanbul
            Luni,  4 aprilie, ora 12 
             Incepe  ceremonialul militar dedicat plecarii Navei-Scoala "Mircea" in misiune  internationala. La ceremonialul de plecare, garda de onoare prezinta onorul  sefului SMFN, viceamiralul dr. Aurel Popa. Cele doua fregate, "Regele Ferdinand"  si "Regina Maria" incadreaza Bricul si creeaza parca un coridor cu tenta de  oficiala sala a coloanelor, sala doar pentru inalte si memorabile ceremonii.  Raspunsul garzii la salutul sefului SMFN, raspuns prompt, simultan din sute de  voci, ii reintroduce pe cei ce dadusera frau liber imaginatiei, in atmosfera  cazona. Suntem in tara ordinii si disciplinei. Suntem pe dana militara  Constanta. Comandantul marsului, comandorul Ion Custura, si comandantul navei,  comandorul Gabriel Moise, raporteaza: "Gata pentru misiune!". In spatele  cuvintelor se afla insa luni de pregatire din partea echipajului, precum si  saptamani de eforturi colective ale cadetilor. 
             Iesirea  din port, cap compas intrarea in Bosfor 
              Carturile  de mars sunt instalate. Studentii din anul al doilea ai Academiei Navale fac  carturi de navigatie sau, in functie de specialitate, la motoare. Este momentul  in care aplica notiunile teoretice invatate in timpul primului an. Aici, nava  nu mai este doar o silueta sau un punct mobil asezat pe harta. Aici este viata  reala, cu diversi curenti marini care actioneaza dincolo de vointa noastra, cu  vant pe care doar cei ce au navigat suficient in Marea Neagra il respecta si il  iau in serios, cu alte pericole de navigatie care pot interveni in orice moment.  Nava este purtata de valuri, raul de mare isi face simtita prezenta... Elevii  Scolii Militare de Maistri de Marina fac carturi la timona, invata sa accepte  "toanele" navei. Unele nave "tin" mai bine drumul, altora "le place" sa fie mai  des controlate din carma. Veghea prova si veghea pupa invata ce inseamna  perseverenta si strunirea atentiei timp de patru ore in mars, ziua sau noaptea.  Din fericire, locul marinarului din gabie, de pe catarg, a fost luat in zilele  de astazi de radarul de navigatie. Pe scurt, viitorii ofiteri si maistri  militari executa acum, pe de o parte, activitatile pe care urmeaza sa le  indeplineasca la navele de lupta, pe de alta, ceea ce vor trebui sa coordoneze  si sa controleze la viitorii subordonati. Dupa incheierea stagiului la bordul veteranului  "Mircea", vor avea suficiente deprinderi practice pentru a trece la etapa  urmatoare de pregatire.  
             Lucrul  in arborada – dovada de curaj, autocunoastere si stapanire de sine
               In  perioada anterioara marsului, cadetii au desfasurat primele exercitii de urcare  in arborada. Navigatia cu vele este una traditionala si necesita desfasurarea,  strangerea si orientarea manuala a velelor. Pentru aceasta, marinarii trebuie  sa poata urca pe catarge si vergi, iar de acolo sa actioneze asupra velelor. Evolutia  mijoacelor de siguranta pentru lucrul la inaltime este evidenta, dar cel mai  important este tot exercitiul zilnic. "Mana dupa mana, picior dupa picior"  repeta obsesiv instructorii. Este modalitatea de a fi sigur ca permanent ai cel  putin doua puncte solide de sprijin. Centura de siguranta se foloseste doar la  stationare ori la lucrul timp mai indelungat in acelasi loc. 
                                  Pe  mare, conditiile se schimba intr-o anumita masura. Din cauza valurilor si a  vantului uneori puternic, urcarea si lucrul in arborada se ingreuneaza. Graba  nu apare niciodata in randul celor acceptate de marinari. Cu grija, trecerile  prin gabie au devenit mult mai aproape de obisnuinta.
                                  A  urmat desfasurarea pe vergi, mereu sub atenta indrumare a instructorilor.  Primul exercitiu, demonstrativ, este sustinut de marinarii din echipajul  permanent al navei-scoala si punctat cu explicatii de catre maistrii  instructori. Uneori, cu emotii la trecerea pe vergi, alteori in vecinatatea  abandonului, cadetii trec si acest test. Este momentul antrenamentelor, pentru  ca toata aceasta miscare sa prinda cursivitate si, de ce nu, chiar un dram de  eleganta.                     
             Prima  zi de stationare in port
                                  Aceasta  este, conform uzantelor, destinata vizitelor oficiale la autoritatile locale  militare si civile. Astfel, delegatia condusa de comandantul marsului, cdor.  Ion Custura, a fost primita de vice-guvernatorul Istanbulului, de comandantul  garnizoanei si de vice-primarul orasului. Fiecare dintre aceste vizite  reprezinta ocazii speciale pentru a promova imaginea Fortelor Navale ale  Romaniei si a tarii noastre si, de asemenea, de a transmite bunele intentii si  dorinta de colaborare a marinarilor romani.
                                  Pe  parcursul discutiilor, gazdele si-au exprimat multumirile pentru faptul ca  nava-scoala simbol a Fortelor Navale Romane este prezenta la sarbatorirea a 10  ani de la infiintarea BLACKSEAFOR. 
                               Pe  parcursul stationarii in Istanbul, la bordul NS "Mircea" s-au aflat doi cadeti albanezi  care isi fac studiile militare la Academia Navala din Tuzla (Turcia) si care  s-au instruit alaturi de colegii lor din Romania. Ei au avut ocazia de a locui,  de a se instrui la cheu si de a participa la toate activitatile ca parte  integranta a echipajului. 
19.04.2011 - Istanbul-Pireu
              Plecarea din Bosfor le-a aratat inca o data, daca mai  era nevoie, tuturor marinarilor de la bord imprevizibilitatea vremii in Marea  Neagra. Ora 15.00: vreme numai buna pentru activitati turistice linistitoare.  Ora 18.00: vant in rafale cu forta care te obliga sa te adapostesti. Ploaie cand  nervoasa, de vara, cand enervant de marunta, vecina cu pacla. La orizont, nori  amenintatori. Ne indreptam spre Marea Marmara. O trecere de apa suspendata pe pamant  spre nord, spre Marea Neagra de stramtoarea Bosfor, spre sud, spre Marea  Mediterana, de stramtoarea Dardanele. In curand, vremea devine mai prietenoasa,  parca spre a ne arata ca ne indepartam de capricioasa vecina de ape a Romaniei.  Avem de navigat noaptea in Marmara si de trecut apoi, pe timp de zi, asa cum  impun regulile stabilite de Tratatul de la Montreux pentru o nava militara, stramtoarea  Dardanele.
                Duminica dimineata intrarea in stramtoarea Dardanele  se zareste deja. Dupa desteptare, se primeneste cazarmamentul. Se scutura asternuturile,  se pun in ordine toate cele necesare somnului: paturi, perne, hamace. 
                Suntem la ancora, asteptand sosirea pilotului care sa  ne conduca in siguranta prin stramtoare. 
                Chiar daca pe mare zilele saptamanii par a fi toate  la fel, una se pastreaza in continuare deosebita. Cel putin pentru crestini.  Duminica dimineata, preotul militar ii cheama pe enoriasi la Sfanta liturghie.  E drept ca specificul navei face ca adunarea la slujba sa se faca cu soneria,  nu cu clopotul, iar orientarea altarului de campanie sa nu poata fi permanent  spre rasarit, ci sa depinda de cursul navei. In rest, preotul, cantaretii,  credinciosii – fiecare dupa vointa si credinta – oficierea slujbei, cuvantul de  intelepciune, toate ca la bisericile de pe uscat. 
                In cateva ore, zgomotul constant al motorului principal  se aude din nou. Abia acum realizam ca lipsa acestui background sonor, uneori  agasant, este mai neplacuta decat prezenta lui. 
                La amiaza, incepe tranzitul stramtorii. Dupa  parcurgerea Bosforului, o metropola cu aglomeratie urbana coplesita de amestecul  de istorie si modernitate, trecerea prin Dardanele este una mai lunga si mai  monotona. Abia pe seara, la apropierea de iesirea din coridorul maritim marginit  pe ambele parti de coastele Turciei apar putinele atractii pentru marinarii  aflati pentru prima data in tranzit pe aici. Monumentele dedicate memoriei  soldatilor turci cazuti pentru apararea teritoriului aflat in prezent in granitele  Turciei.
                Marea Egee ne intampina calma, prietenoasa, dupa  apusul soarelui. Este vremea crepusculului, moment deosebit de important pentru  navigatori. Acum se pot face observatiile si masuratorile astronomice, acum se  poate determina pozitia navei fara a avea nevoie de orientare la coasta. Studentii,  viitori responsabili cu navigatia la nave, isi consolideaza acum cunostintele  dobandite in orele de navigatie astronomica. Aplicarea practica a notiunilor  acestei discipline se poate face doar in mare deschisa, unde orizontul nu este  brazdat de nicio creasta de pamant. Doar nava, navigatorul si marea.
                Bucataria navei este "furnalul" cu foc aproape  continuu. Grupele de serviciu la bucatarie ajuta bucatarii la prepararea si  distributia hranei, la facutul painii. 
                Mancarea, aici la bordul navei-scoala "Mircea", are si  aroma zambetului cu care se prepara. Mai mult, mirosul de paine abia scoasa din  cuptor iti da senzatia de "acasa", de poveste la gura cuptorului. 
                Pregatirea practica a studentilor si elevilor a  continuat in vederea acumularii cunostintelor pentru manevra velelor. Au  continuat desfasurarile ritmice pe vergi in timpul marsului, pana cand teama la  trecerea de pe arbore pe vergi sau la parcurgerea traseului pana la locul  destinat pentru intinderea velelor inceteaza sa mai fie un obstacol demn de  luat in seama. Au urmat rolurile pentru orientarea vergilor in functie de directia  sau de forta vantului. Sunt roluri care dezvolta spiritul de echipa si scoate  cel mai bine in evidenta rezultatele munci impreuna. La nivelul unui velier de  clasa A, asa cum este nava-scoala "Mircea", nu se remarca aproape niciodata  indivizii, ci doar echipele, iar rezultatele foarte bune ale unui singur membru  al echipajului nu pot fi puse in valoare decat prin contributia pe masura a  echipei din care face parte.
                Navigatia printre insulele Eladei apleaca privitorul (fie aflat in  timpul liber, fie de cart) la visare. Izul legendelor Olimpului se intretaie  acum cu siajul navelor de croaziera. 
21.04.2011 - Pireu-Durres
         Prezenta NS Mircea in Grecia a fost una plina de insemnatate.  O nava cu trei catarge, un velier aflat intr-o stare perfecta de functionare, intr-o  tara cu o traditie navala milenara, reprezinta un punct de atractie. In plus,  am simtit mandria de a raspunde turistilor aflati la bordul navelor de croaziera  unde luxul era la el acasa, la intrebarea "De unde sunteti?". Am raspuns, cu  capul sus, mandri de tricolorul arborat la pupa: "Din Romania". 
           Dupa escala facuta in Grecia, urmatoarele patru zile au  fost dedicate antrenamentelor pe mare si marsului catre Durres, port  reprezentativ pentru Albania. Pentru ca distanta necesara navigatiei intre cele  doua porturi putea fi acoperita intr-un timp ceva mai scurt, dar totodata era  necesar un mare numar de ore de antrenament pentru atingerea urmatorului nivel  de pregatire in arta marinareasca, a aparut senzatia de plecare de la cheu doar  catre mare, nu catre un port urmator.
           Vremea buna a permis invergarea, mai exact, montarea  velelor pe vergile de pe catarge. In afara "sezonului" de navigatie cu vele, in  special pe timpul iernii, acestea se pastreaza in magazii, in conditii de  umiditate scazuta, pentru a le prelungi astfel durata de functionare. Echipajul  permanent, beneficiind de experienta pe de o parte "furata" de la generatiile  anterioare, iar pe de alta, de multe ore de studiu si mai ales practica la  bordul velierului, a montat velele strict necesare antrenamentului cadetilor in  primele zile de mars. Au urmat prezentarea si asimilarea rolurilor pentru  manevra velelor, astfel incat, in prima faza, cel putin teoretic, fiecare  participant sa stie ce are de facut in continuare in cadrul marii familii  numite "echipaj". 
           Printre antrenamente in arborada, acumularea de cunostinte  practice de navigatie costiera, estimata si astronomica, incet s-au conturat si  sarcinile privind executarea lucrarilor de matelotaj. La bordul velierului,  matelotajul este ridicat la rang de arta. Aici se deprinde mestesugul nodurilor  marinaresti si altor asemenea lucrari, de la cele mai simple la cele care raman,  chiar si cu ajutorul cartilor de specialitate, doar la indemana celor foarte  priceputi. 
                               Duminica, devenita la bord una dintre zilele comune  pe mare, a fost scoasa in evidenta prin oficierea unui scurt serviciu religios.  Vremea potrivnica, cu vant in rafale si valuri care uneori treceau peste  copastie, nu a permis desfasurarea Sfintei Liturghii, asa cum si-ar fi dorit  cea mai mare parte a echipajului. Duminica Floriilor a fost marcata insa prin  binecuvantarea data de preot si impartirea traditionalelor ramuri de salcie.  Urmeaza Saptamana Patimilor, saptamana de dinainte de Pasti. 
           A doua zi, munca la bord a fost reluata cu sarg. Au  fost repetate practic atributiunile din arborada, deoarece momentul navigatiei  cu vele este tot mai aproape. Marinari din echipajul permanent al navei-scoala  "Mircea" au executat un exercitiu demonstrativ de intindere a unei vele la  catargul din prova. Cu o vela deschisa la catarg, am realizat ca momentul mult  asteptatei eliberari in voia vantului este aproape. Cadetii au avut ocazia de a  se acomoda cu comenzile corespunzatoare fiecarui pas din acest intreg care va  pune, la final, vantul in slujba deplasarii navei in directia dorita de  comandant.
           Primirea in portul Durres a fost una deosebit de calduroasa, prin grija  Ambasadei Romaniei la Tirana care a tinut foarte mult ca cel mai important port  al Albaniei sa figureze pe harta marsului de instructie al Navei-Scoala  "Mircea" din acest an. Despre toate acestea insa, intr-o corespondenta  viitoare.