0241-626200

Academia Navală "Mircea cel Bătrân"

Marsul de instructie 2010

Corespondente de pe N.S. "Mircea"

31.05.2010 - Vant bun din pupa!

           Duminica,  30 mai a.c., nava scoala Mircea parasea dana militara a portului Constanta pentru a efectua in perioada  30 mai – 24 iunie, marsul anual de instruire practica.
           Vant bun din pupa, a fost urarea marinareasca pentru echipajul navei format din 156 de persoane, dintre care 39 de studenti, anul II de studiu de la Academia Navala "Mircea cel Batran" si 39 de elevi, anul I de studiu ai Scolii Militare de Maistri Militari "Amiral Ion Murgescu". Atat pentru studentii academiei cat si pentru elevii scolii de maistri a inceput o noua perioada din viata lor, viata la bordul velierului Mircea, unde vor acumula reale cunostinte de navigatie pe care le vor pune in practica pe toata durata marsului.
           Dupa acomodarea cu nava, cu atributiile bine cunoscute, cadetii au trecut la executarea serviciilor – serviciul de cart-navigatie, la timona, curier cart, veghe pupa, veghe prova, si activitatilor specifice de la bord. Primii pasi in tainele navigatiei cu vele, sunt urcarile si coborarile in arborada, urmate de atribuirea posturile in arborada, rolurile la bratarea vergilor, intinderea si strangerea velelor, toate acestea reprezentand pregatirea cadetilor din programul practicii. Insa pe langa toate acestea cadetii vor deprinde si alte calitati esentiale lucrului in echipa.
           Prima escala a marsului este Istanbul, pe data de 1 iunie, unde se vor imbarca la bordul navei doi studenti turci care se vor instrui alaturi de cadetii romani, in cadrul programului de colaborari internationale al Academiei Navale "Mircea cel Batran" cu institutiile similare de invatamant superior.

03.06.2010 - Prima escala. Istanbul - simfonia civilizatiilor

           La intrarea in Stramtoarea Bosfor, in data de 1 iunie 2010, odata cu urcarea la bordul navei a pilotului turc am fost preluati de o nava de patrulare a Marinei Militare Turce, care ne-a insotit pana in port. Apropiindu-ne de Cheiul KARAKOY (locul de acostare) am trecut pe sub cele doua poduri - Fatih Sultan Mehmet si Bogazici, care leaga Europa de Asia. Fosta capitala a Imperiului Roman, a Imperiului Bizantin si a Imperiului Otoman, Istanbulul este singurul oras din lume ce se intinde pe malurile a doua continente. Locatia naturala foarte atragatoare a facut ca zona sa aiba o istorie si o mitologie aparte. Orasul situat in sud-vestul regiunii Marmara are o populatie in jur de 17 milioane de locuitori. Un factor care influenteaza numarul de locuitori este afluxul anual enorm de turisti, care viziteaza Istanbulul, indiferent de sezon. Metropola de pe malurile Bosforului a fost desemnata in anul 2006 de catre Uniunea Europeana sa devina una dintre Capitalele Culturale Europene in  anul 2010.
           Dupa masa de pranz programul intregului echipaj a fost destinat vizitarii frumosului oras. La revenirea la bord, cadetii se intreceau povestindu-si unii altora depre frumoasele obiective turistice vizitate si despre maretia acestora, sperand totodata sa-si mai completeze curiozitatile in zilele urmatoare.
           In dimineata zilei de 2 iunie 2010 comandantul marsului, comandorul Petrica Coman, impreuna cu comandantul navei, capitan comandorul Gabriel Moise au raspuns invitatiei contraamiralului Adnan Ozbal de a vizita Turkish Northern Sea Area Command (Comandamentul Operational Zonal al Marii de Nord). Dupa amiaza, a debutat cu vizitarea Navei Scoala „Mircea” de catre delegatia condusa de contraamiralul Adnan Ozbal,  urmata de cea a cadetilor turci de la Academia Navala din Turcia. Spre seara  au continuat activitatile turistice incepute in prima zi, care au inclus vizitarea Muzeul de mozaicuri din Palatul Mare, Muzeul Palatului Topkapi, Muzeul Sfanta Sofia, Moscheea Albastra, Muzeul Sfanta Irina si alte obiective turistice.  
           Cea de-a treia zi petrecuta in Istanbul a debutat cu ridicarea geacului si pavilionului in prezenta echipajului navei si a celor doi cadeti turci imbarcati pentru efectuarea unui stagiu de pregatire alaturi de cadetii romani. La ora 18 Nava Scoala Mircea a ridicat ancora cu destinatia Brindisi.

07.06.2010 - Desfasurarea velelor in drum spre Brindisi

           In dupa amiaza zilei de 3 iunie ac., nava scoala Mircea a parasit portul ISTANBUL, luand cap compas BRINDISI, oras port situat in partea de sud a ITALIEI. Traversarea Stramtorii Bosfor deschide drumul catre Marea Marmara, Stramtoarea Dardanele, Marea Egee si Marea Ionica.
           Desi pe timpul traversarii Stramtorii Dardanele, cadetii executau activitatile specifice din programul practicii, respectiv ora de curs, in care li se preda Instalatia de amarare a navei cu tot ceea ce inseamna functionare, rol la ancora si operatiunea de ancorare, au existat cateva clipe in care au ramas parca "ancorati" in peisajul mirific. Este vorba de imaginea celor doua continente Asia si Europa ce sunt despartite de o mila marina la intrarea in Dardanele si de 4,3 mile marine la iesirea din stramtoare, imagine ce a fost imortalizata de unii dintre ei printr-o fotografie pentru arhiva personala. Stramtoarea are statut de cale de navigatie internationala, iar impreuna cu Bosforul, Dardanelele leaga Marea Neagra de Marea Mediterana.
           Continuindu-si drumul pe ape, Mircea intra in Marea Egee, plutind printre berbecutii formati de valurile marii de un albastru infinit. Au urmat zile in care cadetii au imbinat orele de curs cu antrenamente specifice. Predarea rolului de intindere si strangere a velelor cu desfasurarea pe vergi, urcare si coborare din arborada combinat cu executarea a doua antrenamente  de bratare, si anume o bratare "strans in sart" la tribord si o bratare "strans in sart" la babord. Aceste activitati sunt realizate cu ajutorul membrilor echipajului, profesionisti ce au instruit generatii de cadeti pentru frumoasa dar dificila meserie de marinar.
           Cursul Tehnici de comunicare, prezentat de ofiterul de relatii publice, Nicoleta Cocos a fost pentru cadeti ca un respiro. Interesati de curs, acestia si-au luat in serios rolul de comunicatori  urmand sa realizeze pentru urmatoarea intalnire o stire si un comunicat de presa pe o anumita tema data.
           Fiecare zi incepe practic cu lucrul in arborada, activitate specifica velierelor. Dupa numeroase urcari in arborada si exercitii de desfasurare si strangere a velelor (la puntea centru), a sosit momentul in care cadetii cu entuziasmul specific varstei dar si cu dorinta de a executa ceea ce au invatat de la instructorii lor, dau proba de foc – desfasurarea velelor demonstrand astfel ca eforturile acestora nu au fost in zadar. Rezultatul…, antrenamentele vor continua, din ce in ce mai complexe.

11.06.2010 - A doua escala - Brindisi, Italia

           In ultima zi a escalei in portul Istanbul au fost imbarcati la bordul navei scoala Mircea doi cadeti turci, Ali Vala Barbaros si Metin Yasmall, de la Academia Navala din Tuzla pentru a-si efectua stagiul de practica alaturi de cadetii romani. Cadetii turci au fost primiti cu toata ospitalitatea de catre comanda marsului si s-au integrat imediat in programul bordului, avand tot sprijinul celor de la bord.
           Dupa cele trei zile de stationare in Istanbul, Mircea porneste catre cea de-a doua escala, orasul port Brindisi din Italia. Pe durata celor sase zile ramase pana la acostare, practica la bordul NS MIRCEA s-a derulat intr-un ritm asiduu dar eficient.
          Antrenamentele cadetilor la manevrarea velelor au continuat, astfel incat urcarea in arborada, bratarile ceea ce inseamna orientarea prin forta bratelor a vergilor, cu ajutorul paramelor, intinderea velelor si strangerea lor s-au desfasurat, mai repede, mai bine. Meritul este bineinteles al membrilor echipajului, instructori profesionisti care au reusit sa ii faca pe cadeti sa inteleaga care le este rolul si locul in echipa din care fac parte - rotite mici, dar importante, in intregul mecanism uman care constituie echipajul navei scoala MIRCEA.
           Combinatia efortului fizic, prin lucrul in arborada si manevrarea velelor, cu efortul intelectual cerut la cursurile predate arata pe deplin ca numai la bordul unui nave scoala, unui velier, cum este MIRCEA se formeaza viitorii ofiteri si maistri militari de marina.
           Cu o zi inainte de a intra in Brindisi, toti cadetii au efectuat activitati de igienizare a navei (furbisat si bricuit), astfel incat nava dar si intreg echipajul sa se prezinte gazdelor impecabil.
           Miercuri, 9 iunie, nava scoala Mircea a intrat in portul Brindisi cu toti cadetii pe vergi, salutand localnicii, cu salutul specific marinarilor - O mana pentru tine, o mana pentru nava.
           Capitala provinciei Brindisi, aflata in regiunea Apulia este situata in sudul Italiei si reprezinta un important centru comercial pe coasta Marii Adriatice. Distrus in mod repetat de sarazini, orasul a fost reconstruit in secolul al XI-lea si a servit ca punct de imbarcare in timpul Cruciadelor. Odata cu deschiderea Canalului Suez, in anul 1869, Brindisi a devenit port de escala pentru navele care calatoreau din si catre Asia estica. Via Appia sfarsea in Brindisi, intr-un punct marcat de doua coloane, una din ele existand si astazi. In timpul primului razboi mondial (1914-1918), orasul a fost o importanta baza navala.
           Vineri, 11 iunie, patru ofiteri si doi studenti romani au participat alaturi de autoritati militare, civile si veterani de razboi italieni la ceremonialul organizat cu ocazia sarbatorii Zilei Marinei Militare Italiene.
           Sambata, delegatia condusa de comandantul Bazei Navale Brindisi a vizitat nava scoala "Mircea".
           Pe durata escalei, cadetii au participat la intreceri sportive, jocuri marinaresti si au vizitat minunatele obiective turistice, cum ar fi: Castello Grande - construit de imparatul Frederik al II-lea, Castelul Aragonez construit de regele Ferdinand I  in 1491, Poarta templierilor (construita in secolul al XIII-lea), Biserica Sfanta Maria, care dateaza din 1609, Monumentul marinarilor italieni, "Cele Doua Coloane Romane Antice", simboluri ale orasului Brindisi. Astazi este vizibila doar una din cele doua coloane, inalta de 18.74 m. Cealalta s-a prabusit in 1582, iar ruinele au fost cedate orasului Lecce, pentru a sustine statuia Sfantului Oronzo (patronul orasului Lecce).
           De asemenea, in fiecare zi, Mircea a putut fi vizitat de catre populatia civila.
           In dimineata zilei de 14 iunie, NS "Mircea" a ridicat ancora din Brundisium "un nome antica", luand cap compas Izmir, ultima escala a marsului de instruire practica 2010, unde nava va acosta vineri,18 iunie.

           "BUN CART INAINTE" !

21.06.2010 - Izmir, ultima escala

         Dupa patru zile de escala la Brindisi, Mircea a parasit vechiul Brindisium -denumirea antica a actualului oras Brindisi- punand cap compas pe Izmir, ultima escala a velierului scoala al Academiei Navale "Mircea cel Batran".
          Urmatoarele doua zile au fost exploatate din plin, atat in ceea ce priveste navigatia cu vele – deoarece s-a navigat cu vele ziua, velele fiind stranse la lumina reflectoarelor, dar si pentru ca in aceste zile cadetii bordului au sustinut examenele pentru practica la bordul NS Mircea. Dupa multe antrenamente executate “la rece” pe atarnatori (parame) la puntea centru, la ordinul comandantului navei, cpt.cdor Moise, au fost pregatite barcile zece plus unu pentru lansare la apa, astfel incat cadetii organizati pe armamente de cate 10, au coborat ca niste adevarati acrobati, 4-5 metri, in barcile ce-i asteptau pe marea ca oglinda. Scoala de rame – o alta misiune din programul de pregatire practica a fost organizata dupa toate regulile, cu scafandrii de siguranta in bombardul lasat la apa. Tinerii marinari si-au insusit comenzile la rame, inventarul si compunerea barcii si nu in ultimul rand  tehnica de tras la rame.
          Dupa aceste zile, in care oboseala acumulata de cadeti si-a facut simtita prezenta a aparut si un moment de relaxare, asteptat si anuntat - botezul marinaresc la care a participat tot echipajul. Adunati la puntea centru au aclamat sosirea zeului Neptun si a nimfelor sale - in costumatia adecvata aflata in dotarea bordului - care a dat citire mesajului traditional. A urmat "botezarea" tuturor celor care nu au putut face dovada ca au trecut prin acest ritual. Totul in uralele de incurajare ale colegilor pentru "candidatii" mai timizi.
          Cu o zi inainte de intrarea in portul Izmir, ultima escala din acest mars de instructie, la bord s-a executat programul de curatenie generala, activitate care a intrat in obisnuinta echipajului si a cadetilor. Imaginea superba a velierului nostru, admirata de vizitatorii de pretutindeni, este rezultatul muncii permanente a echipajului si a cadetilor deoarece la acest tip de nava munca nu se termina niciodata.
          Vineri, 18 iunie, nava scoala Mircea a acostat in portul Izmir, pentru cele doua zile de escala programul anuntandu-se destul de incarcat. Situat pe tarmul Marii Egee, in apropierea Golfului Izmir, este unul dintre cele mai vechi orase din bazinul Marii Mediterane. Cu o populatie de aproximativ trei milioane de locuitori,  capitala provinciei turcesti cu acelasi nume, Izmir este al doilea port din Turcia si al treilea oras ca marime, fiind asezat intr-un golf minunat si inconjurat de dealuri. Orasul a suferit transformari in ultimii ani, devenind o metropola moderna cu o structura urbanistica bine pusa la punct si cu noi zone rezidentiale. 
          In cele doua zile de escala, echipajul si cadetii navei scoala Mircea au avut in program vizitarea obiectivelor culturale si turistice - Turnul cu ceas modern, in stil arab – cadou din partea Kaiserului William al II-lea, Primaria Konak Camii, Mica moschee decorata cu tigle si inconjurata de o imensa gradina, Parcul Kultur cu Luna Park, o gradina zoologica si pavilioane expozitionale unde, in fiecare an, din a doua jumatate a lunii august si pana in septembrie are loc Targul International din Izmir.
          Plecarea din Izmir a insemnat si despartirea de cei doi cadeti turci, Ali Vala Barbaros si Metin Yasmall, care au efectuat stagiul de pregatire practica pe nava scoala Mircea. Tot de aici, din Izmir, incepe numaratoarea inversa catre  punctul final al marsului de instructie 2010 – portul Constanta, acasa, intalnirea cu cei dragi ce va avea loc pe data de 24 iunie ac. 

           Biroul de relatii publice al ANMB