C.C.O.C.

Despre noi

Serviciile centrului

Primul pas...

Oportunitati in cariera

Rapoarte anuale

Contact

Aspecte privind procesul de angajare a studentilor in shipping

       Particularitatile procesului de selectie a personalului in shipping provin din faptul ca echipajele multinationale se bazeaza pe compatibilitatea limbii vorbite, existenta competentelor specifice si adaptabilitatea la conditiile mediului de lucru. Amestecarea navigatorilor de origini diferite in compunerea echipajelor pentru a realiza obiectivele de pret si eficienta, necesita cunostinte de specialist.
       In consecintã, in crewing-ul modern unde echipajele sunt formate din grupuri de nationalitati diferite, este necesara o capacitate globala organizatorica. Din acest punct de vedere, nu exista nici un dubiu ca, un numar tot mai mare de armatori angajeaza companii de management naval pentru a organiza conducerea echipajelor in numele lor. Scala cerintelor pentru echipaj a unei companii de management naval precum si preferintele proprietarilor, in ceea ce priveste echipajul, pe care aceste companii trebuie sa le satisfaca, ii implica inevitabil cu agentiile locale de navlosire, cu institutiile locale de instruire precum si cu sindicatele locale.
       Mai mult, de cand companiile de management naval incearca in mod constant sa reduca cheltuielile ei sunt in cautari de surse potentiale noi de personal navigant. Si tocmai pentru faptul ca trebuie sa caute si sa stabileasca legaturile, acestia joaca un rol cheie in formarea si sustinerea pietei globale de lucru.
       Trebuie sa stiti, ca in cadrul echipajului functiile la bordul navelor care arboreaza pavilionul roman pot fi indeplinite numai de personalul navigant care poseda brevete sau certificate de capacitate corespunzatoare, dupa caz , prin urmare asigurati-va ca in momentul aplicarii pentru un post indepliniti cerintele acestuia (certificari - cursuri IMO, brevete, diplome etc.,). Brevetele sau certificatele de capacitate se obtin dupa promovarea unui examen sustinut in fata unei comisii stabilite de Autoritatea Navala Romana sau, dupa caz, prin echivalare, la cerere. Brevetele sau certificatele de capacitate se elibereaza de catre Autoritatea Navala Romana, in numele ministerului. Conditiile de obtinere, reconfirmare, suspendare sau anulare a brevetelor si a certificatelor de capacitate, nomenclatorul, forma si continutul acestora, precum si functiile care pot fi indeplinite la bordul navelor de posesorii brevetelor si ai certificatelor de capacitate se aproba de catre minister, la propunerea Autoritatii Navale Romane.
       Pentru a putea indeplini o functie la bordul navei personalul navigant si personalul auxiliar trebuie sa faca dovada ca au absolvit cursurile de pregatire si perfectionare organizate in conformitate cu reglementarile nationale si acordurile si conventiile internationale la care Romania este parte si sa posede in mod obligatoriu, ca document de identitate, un carnet de marinar. Carnetul de marinar se elibereaza, in numele Guvernului, de catre minister, prin Autoritatea Navala Romana.
       Firmele de crewing pot opta pentru diverse metode si procedee de selectie a personalului, cel mai adesea fiind intalnite urmatoarele:
       A. folosirea de formulare de angajare;
       B. angajarea pe baza de interviuri;
       C. angajarea pe baza sustinerii anumitor teste de catre candidati.
       A. Formulare de angajare: Aceste formulare sunt folosite de toate organizatiile si reprezinta inceputul procesului de selectie. Sunt cuprinse date referitoare la numele si adresa candidatului, varsta, educatia, calificarea, experienta etc. Pe baza acestor formulare se efectueaza o prima selectie a candidatilor, mentinandu-se doar aceia care prezinta interes pentru firma.
       B. Selectia personalului pe baza de interviu: Interviul reprezinta convorbirea directa dintre unul sau mai multi reprezentanti ai organizatiei si candidat. Prin acest interviu organizatia trebuie sa constate daca este cazul sa-si dezvolte interesul preliminar fata de candidat. In practica manageriala exista mai multe tipuri de interviuri, care sunt diferentiate dupa rigiditate, numarul intervievatorilor, stresul etc. In functie de rigiditatea interviului avem urmatoarele tipuri:
       B1. Interviul structurat;
       B2. Interviul nestructurat;
       B3. Interviul semistructurat.
       B1. In cadrul interviului structurat intrebarile sunt planificate in avans si puse fiecarui candidat exact in aceeasi ordine.
       B2. In interviul nestructurat intrebarile nu sunt planificate, existand riscul de a nu se explora unele parti importante din viata si experienta candidatului.
       B3. Interviul semistructurat presupune o planificare flexibila din partea intervievatorului, ceea ce permite acestuia adaptarea pe parcurs a intrebarilor, in scopul obtinerii informatiilor urmarite. In ceea ce priveste numarul de intervievatori, atunci cand sunt mai multi, poarta denumirea de interviu de grup sau colectiv, dar nu sunt excluse interviurile cu un singur intervievator. In ceea ce priveste stresul, acesta este introdus in interviu pentru a urmari capacitatea candidatului de a se comporta in conditii de stres. In marea majoritate a cazurilor dupa sustinerea interviurilor, candidatii care au fost acceptati vor trece la etapa urmatoare, cea de testare.
       C. Selectia resurselor umane pe baza de teste: Candidatii care au fost recomandati in urma interviului pentru selectie pot fi supusi in continuare unor anumite teste de angajare prin care se urmaresc doua aspecte:
       C1. Identificarea punctelor slabe ale candidatilor care pot constitui restrictii sau contraindicatii pentru posturile vacante;
       C2. Stabilirea unor anumite ierarhizari a aptitudinilor candidatilor, evidentiindu-le pe cele cerute de posturile vacante.
       Procesul de selectie a personalului se desfasoara in general pe mai multe etape, pe baza politicilor specifice agentei /firmei, cuprinzand:depunerea dosarelor /alegerea preliminara a solicitantilor; completarea formularului de cerere de angajare; intervievarea pentru angajare; testarea pentru angajare; verificarea referintelor; examenul medical; interviul final; decizia de angajare; instalarea pe post.
       Exista o mare problema legata de raspunsul companiilor de crewing la unele solicitari ale navigatorilor/cadetilor. Procedura decurge in majoritatea cazurilor, astfel: Va prezentati la sediul companiei, lasati copii dupa acte/intocmire dosar, completati formularul privind cererea de angajare si urmeaza raspunsul standard "Va contactam noi cand avem vreo oferta". Iar asta se poate intampla dupa ani buni, oferta lor nemaifiind de actualitate. De asemenea, se poate trimite pe e-mail formularul completat, scanari ale actelor/documentelor solicitate, si urmeaza ... ... o mare liniste. Sunt situatii in care firmele nu confirma ca au primit actele si nu exista garantia ca acestea au fost procesate. In aceste situatii, este necesar sa solicitati politicos un raspuns explicit, pentru confirmare/infirmare.
       Trebuie sa stiti, ca orice agentie de crewing are stabilit in linii mari, un plan de schimburi pentru urmatoarele luni si ar trebui sa va informeze daca va avea disponibilitati pentru o anumita functie (pot exista si schimbari de ultim moment, urgente, etc.,). Daca sunteti pusi pe lista de asteptare, e bine sa luati in calcul varianta ca nu vor exista mari sanse sa gasiti vreo disponibilitate in viitorul apropiat la acea firma. Retineti, ca un feed-back consistent din partea firmei, este o garantie a seriozitatii privind o eventuala colaborare. Puteti indica in termeni oficiali, intervalul de timp de care sunteti dispus sa asteptati: maxim o luna, doua etc. (Daca va suna peste un an, cu siguranta v-ati gasit un alt contract sau v-ati lasat de navigat).
       Sfaturi privind raspunsul la unele intrebari intalnite frecvent in cadrul interviului de angajare
       Intrebari generale:
       1. Vorbeste-mi despre tine!
       - Incearca sa raspunzi scurt in cel mult 2 minute, nu te balbai;
       - Nu te intoarce in copilarie, da cateva detalii despre ce ai fost in trecut si unde vrei sa ajungi;
       - Foloseste introducerea din CV ca baza de inceput;
       - Raspunde in asa fel incat sa lasi sa se inteleaga ca esti un om stabil, adaptabil si pozitiv;
       - Spune doar lucruri pozitive.
       2. Ce stii despre compania noastra/firma de shipping?
       - Arata ca ti-ai facut temele, ca stii cu ce se ocupa firma si locul ei pe piata, cunosti produsele, venitul aproximativ al companiei, care este reputatia ei in cadrul industriei din care face parte, dar si in general, cunosti istoria companiei, imaginea, telurile si psihologia;
       - Arata-te interesat de noi informatii, lasa intervievatorul sa-ti furnizeze mai multe detalii despre companie.
       3. De ce vrei sa lucrezi pentru noi?
       - Nu vorbi despre ce vrei tu, vorbeste despre nevoile lor si despre ce poti face tu pentru ei;
       - Vrei sa faci parte din compania/firma lor;
       - Vrei sa rezolvi problemele companiei si iti plac provocarile;
       - Poti avea o contributie majora la indeplinirea telurilor companiei.
       4. Ce ai face pentru noi? Ce poti face pentru noi si altcineva nu poate?
       - Prezinta experientele anterioare (daca este cazul - cele pozitive (nu cate nave ai abandonat, esuat etc.,) care arata succesul reportat in rezolvarea problemelor similare cu cele care le-ar putea avea compania/firma respectiva;
       - Fii pozitiv/a.
       5. De ce gasesti oferta noastra atractiva? Sau neatractiva?
       - Enumera 3 sau mai multi factori atractivi (reputatia companiei, sansa de a lucra cu oameni de exceptie, etc.) si doar un aspect negativ, cel mai minor (aspecte care ar putea include, locatia birourilor).
       6. De ce ar trebui sa te angajam?
       - Datorita cunostintelor, a experientei, abilitatilor si calitatilor pe care le detii.
       - Fii foarte sigur si increzator in modul de a raspunde, nu vag (un absolvent al ANMB este determinat).
       7. Ce anume doresti de la noul loc de munca?
       - O oportunitate de a-mi folosi calitatile si de a-mi fi recunoscute competentele dobandite (cauta in modelul absolventului de pe situ-ul www.anmb.ro );
       - Posibilitatea de a-mi imbunatati cunostintele, deoarece in profesia de ofiter de marina trebuie sa invatam continuu;
       - Raspunsuri vagi cum ar fi: imi place sa lucrez in echipaje/echipe multinationale, imi plac provocarile la locul de munca;
       - Leaga raspunsul de postul pentru care concurezi;
       - Sunt interesat sa urmez o cariera in compania dvs.
       8. Spune-mi parerea ta despre (pozitia pentru care esti intervievat)
       - Fii concis, activitati si rezultatele dorite.
       9. Cat timp veti sta cu noi?
       - Atata timp cat pot sa contribui, imbunatatesc, cresc, etc.
       Intrebari despre experienta si management
       10. Care este stilul tau de conducere? - (daca nu te-ai gandit pana acum la acest aspect, este timpul sa o faci) de exemplu:
       - Conducerea prin dezvoltare si antrenare cand managerii se vad in primul rand ca un instructor al angajatilor ;
       - Usi deschise.
       11. Esti un conducator bun? Da un exemplu. De ce crezi ca ai potential de conducator de top?
       - Raspunde concis prezentand realizarile si sarcinile avute, accentueaza calitatile manageriale: planificarea, organizarea, controlul, calitatile interpersonale;
       - Descrie trasaturile personale relevante.
       12. Ce ai cautat cand ai angajat oameni in trecut?
       - Calitati, initiativa, adaptabilitate.
       13. Ai concediat pe cineva? Daca da, care au fost motivele si cum ai tratat subiectul?
       - Ai avut experienta si totul a decurs normal;
       - Descrie cum ai vorbit cu persoana si i-ai explicat cu tact dar exact unde nu a facut fata.
       14. Care crezi ca este cea mai dificila sarcina a unui conducator?
       - Planificarea si realizarea activitatilor la timp si in bugetul alocat;
       - Nu lasa de inteles ca este o sarcina de nebiruit.
       15. Care este cea mai mare slabiciune a unui conducator?
       - Sa fie onest si termina pe o nota pozitiva (sa impace toate femeile din companie).
       Intrebari legate de dinamica industriei navale
       16. Ce tendinte importante ai vazut legat de industria in care activam?
       - Rezuma raspunsul la doua sau trei tendinte;
       - Imbogateste exemplele cu referinte ale companiilor importante de pe piata;
       - Este riscant sa prezentati tendintele negative - vor trebui foarte bine argumentate;
       - Prezinta un punct de vedere optimist si entuziast.
       Daca parasesti un loc de munca
       17. De ce pleci de la actualul loc de munca?
       - Nu mai reprezinta o provocare, este timpul sa merg mai departe, mi-ar placea sa lucrez la bordul unei nave de tip ... ... (sau domeniul companiei la care vrei sa te angajezi);
       - Da un raspuns grupat daca este posibil, ex: departamentul nostru se consolideaza sau se restructureaza.
       18. Ce parere ai ca trebuie sa renunti la toate beneficiile?
       - Simti ca provocarile si satisfactia noului post/noua companie/nava depasesc beneficiile pierdute.
       19. Descrie cum crezi ca este un mediu ideal de lucru la bordul unei nave
       - Acolo unde oamenii sunt tratati cat mai corect posibil;
       - Nu mentiona voiaje scurte si salarii mari.
       20. Cum ai descrie compania actuala la care lucrezi?
       - O companie excelenta care mi-a permis captarea unei experiente bogate (nu aduce in atentie aspectele negative!!!!!)
       Cuantificarea experientei si a realizarilor
       21. Ai ajutat la cresterea profitului/rentabilitatii voiajului? Cum?
       - Sugereaza cateva ocazii, apoi opreste-te asupra uneia si detaliaz-o;
       - Prezinta cresterea procentuala a profitului/rentabilitatii cu fapte si cifre.
       22. Ai contribuit la reducerea costurilor? Cum?
       - La fel ca mai sus.
       23. De cati bani poti vorbi ca profit?
       - Fii specific, relateaza un anume contract cu fapte si cifre.
       24. Cati oameni ai supervizat la vechiul loc de munca?
       - Fii specific, cu cat mai multi cu atat mai bine.
       25. Iti place sa lucrezi cu actiunile mai mult decat cu vorbele?
       - Fii onest dar pozitiv;
       26. La actualul loc de munca sau la cel anterior, ce caracteristici ti-au placut mai mult? Mai putin?
       - Rezuma raspunsul la ce poate oferi noul loc de munca.
       27. La actualul sau fostul loc de munca, care au fost /sunt cele mai importante 5 realizari?
       - Te poti referi la realizarile principale trecute in CV.
       Stilul tau de lucru si obiceiurile
       28. Daca as vorbi cu seful tau anterior/comandant, care ar spune el ca sunt punctele tale forte si slabe?
       - Pune accent pe abilitati: nu pune accent pe slabiciunile tale; este intotdeauna mai sigur sa identifici lipsa unei calitati sau a experientei ca un defect, decat o caracteristica personala.
       29. Poti lucra dupa termene limita, sub presiune, etc?
       - Da. Foarte simplu, este un mod de viata la bordul navei pentru un ofiter de marina.
       30. La actualul loc de munca, ce probleme ai identificat care au fost initial trecute cu vederea?
       - Fii concis si nu uita sa spui cum ai rezolvat problemele.
       31. Nu crezi ca te-ai simti mai bine pe o nava mai mare/domeniu diferit?
       - Depinde de post/nava, explica succint;
       - Repeta cum experienta ta anterioara se preteaza pentru postul pentru care candidezi in cadrul companiei.
       32. Cum rezolvi problemele intr-o echipa/echipaj?
       - Pentru inceput discuti problemele in privat si cu tact. Daca problema nu se rezolva atunci trebuie luate masuri, ceea ce ar putea insemna eliminarea/trimiterea in tara unui membru al echipei/echipajului.
       33. Care a fost decizia cea mai grea pe care a trebuit sa o iei?
       - Incearca sa rezumi raspunsul la situatia viitorului loc de munca;
       - Nu mentiona situatia cand a trebuit sa alegi intre o roscata si o bruneta in primul port (esti la un interviu de angajare!!!!) sau sa porti cravata rosie sau albastra la interviu.
       Intrebari legate de salariu
       34. Ce salariu iti doresti?
       - Raspunde cu o intrebare, de ex. care este salariul unei pozitii similare in compania dvs.?
       - Daca ei nu raspund, atunci da o cifra (cam cat crezi ca valorezi).
       35. La ce suma te astepti, daca iti oferim acest post?
       - Fii atent; valoarea pe piata a postului respectiv ar putea fi raspunsul cheie, de ex. "Am inteles ca un post ca cel pe care-l oferiti valoreaza cam ... ... ...".
       36. Ce fel de salariu meriti?
       - Daca ai ceva in minte... nu ezita. Interviatorul insista;
       - Incearca sa transformi raspunsul si intrebarea intr-un punct forte. "Sunt genul de om caruia ii plac provocarile si se implica. Unii oameni vad asta ca pe o intarziere, dar sunt sigur ca poate fi vazuta si ca un punct forte deoarece vreau sa fiu sigur ca lucrul este bine facut".

       Este bine sa fii pregatit sa raspunzi si la intrebari legate de sanatate, intrebari mult mai tehnice legate de calificarile tale, cercetare sau locul de munca actual, plus alte informatii pe care le-ai trecut in CV.


Ultima actualizare: 17 martie 2016