Simulatorul integrat pentru conducerea navei

           Simulatorul Integrat pentru Conducerea Navei este compus din doua mari module, orientate atat pe elementele vizate de manevra navei si navigatie (NTPRO 5000), cat si pe elementele de exploatare a sistemului energetic naval reprezentat de modulul "Engine Room Simulator" (ERS 5000).
           Simulatorul pentru Navigatie si Manevra Navei "Navi-Trainer Professional 5000" permite antrenarea si certificarea ofiterilor de cart, a comandantilor de nave si a pilotilor care activeaza pe nave comerciale sau de pescuit cu deplasamente plecand de la 500 tdw, in conformitate cu prevederile IMO STCW 78/95, stipulate in modelele de curs 7.01 si 7.03.


            Intregul sistem beneficiaza de certificare DetNorske Veritas pentru simulatoare de clasa A, clasa in care sunt incadrate produse de varf din punct de vedere al facilitatilor oferite.
            Intregul complex este deservit de 85 de computere, avand o putere instalata pentru tehnica de calcul de 55 kW.
            Pentru elementele simulatorului de manevra navei pot fi simulate concomitent un numar de 11 nave pe diferite tipuri de console (un compartiment principal cu ecran de proiectie panoramic cu deschidere de 240°, un compartiment intermediar cu ecran de proiectie panoramic cu deschidere de 120°, trei compartimente cu ecrane de proiectie cu deschidere de 90° si 6 console virtuale).
            Prin intermediul simulatorului se pot exersa manevre cu diverse tipuri de nave (2 tipuri de nave de marfuri generale, 3 nave port-container, 2 nave mineralier, 3 nave tanc petrolier, o nava de transport gaze petroliere lichefiate, 3 tipuri de nave pasager, 2 tipuri de remorchere si 5 tipuri de nave militare), acoperindu-se in acest fel majoritatea tipurilor de nave pe care isi vor desfasura activitatea viitorii absolventi ai Academiei Navale "Mircea cel Batran".
            In aceeasi masura se pot efectua antrenamente pentru situatii speciale, necesare in cadrul cursurilor de "Bridge Team Management" si in situatii de necesitate si urgenta, cum ar fi:
            - Manevra navei in conditii arctice;
           - Antrenamente pentru Cautare si Salvare pe Mare (SAR) in conformitate cu procedurile internationale aflate in vigoare;
            - Antrenamente cu formatii de nave in conformitate cu standardele NATO de interoperabilitate.
            Unul dintre elementele de noutate al acestei noi generatii de simulatoare consta in atentia deosebita acordata atat modelarii matematice a comportarii navei pe mare, a conditiilor meteo, dar si in ceea ce priveste simularea si modelarea operatiilor efectuate cu ajutorul radarelor asigurate.
            Se obtine o imagine radar foarte aproape de rezultatele obtinute cu dispozitivele reale, noul model matematic de modelare continand urmatoarele elemente:


Modelarea zonelor umbrite


Pierderea tintelor pe vreme rea

             - Geometria obiectelor vizate si pozitia relativa a acestora;
             - Proprietatile reflexive ale materialelor;
             - Propagarea tridimensionala a undelor radar;
             - Elemetele cinematice ale miscarii antenelor radar;
             - Raza de curbura a Pamantului


Situatie de navigatie simulata in timpul testelor de receptie

           Simulatorul pentru manevra navei si navigatie foloseste software-ul Transas Navi-Sailor ECDIS, care este unul dintre cele mai folosite sisteme de harti electronice folosite la nivel mondial, la bordul navelor. Cu ajutorul acestui sistem, se pot simula elemente de navigatie si manevra navei in mai multe zone de navigatie, cum ar fi: stramtori intens circulate (Bosfor, Dardanele, Gibraltar, Malacca, Dover, Belt), Canalul Suez, cinci porturi majore la nivel mondial si cele patru porturi maritime romanesti (Constanta, Mangalia, Midia, Sulina).
            Modulul pentru simularea Compartimentului de Masini (ERS 5000) a fost conceput si dezvoltat pentru a se realiza cerintele de pregatire si antrenare ale studentilor cu specializarea electomecanica si electromecanica navala, ofiterilor de cart din compartimentul masini, ofiterilor mecanici secunzi si sefilor mecanici, indeplinindu-se in acest fel toate conditiile de pregatire necesare specialistilor electromecanici, atat la nivel operational, cat si la nivel managerial.

            Facilitatile oferite de acest modul permit:
            - familiarizarea si pregatirea initiala a echipajelor din compartimentele masini (atat pentru Marina Militara, cat si pentru Marina Civila);
            - proceduri standard de operare si executare a cartului in conditii normale;
            - operare avansata (Engine Team Management si Crisis Management) si remedierea defectiunilor aparute in timpul exploatarii;
            Simulatorul indeplineste toate conditiile impuse prin Codurile si Conventia STCW 95, privitor la standardele impuse pentru pregatirea personalului din compartimentul de masini, prin modelele de curs IMO 2.07, 2.08, 7.02 si 7.04.
            Prin configuratia de care beneficiaza, se poate acoperi problematica ce vizeaza operarea celor mai des intalnite instalatii de propulsie, cu instalatiile auxiliare ale acestora si in functie de tipul navei:
            - Instalatie de propulsie cu Motor cu Ardere Interna in patru timpi, caracteristic unei nave Ro-Ro;
            - Instalatie de propulsie cu Motor cu Ardere Interna Lent, in doi timpi, caracteristic unei nave Tanc Petolier;
            - Istalatie de propulsie combinata cu Turbina cu Gaze sau Doua Motoare in Patru Timpi (CODOG), caracteristica unei fregate de tip ANZAC.

            Elementul care confera acestui complex de simulare unicitate in Romania consta in posibilitatea de a lucra in mod combinat (Joint Operation) a celor doua module, permitandu-se astfel simularea operarii unei nave in intreaga sa complexitate, pentru toate cele trei tipuri de nave si instalatii de propulsie. In acest fel se poate atinge un nivel de complexitate superior oricarui simulator naval instalat in Romania.
            Folosindu-se arhitectura modulara a intregului complex de simulare, s-a putut realiza intregrarea celor doua medii de simulare ERS 5000 si NTPRO 5000 intr-un mediu unitar si interactiv de simulare.
            Antrenamentul combinat al specialistilor electromecanici si al ofiterilor de punte, permit indeplinirea urmatoarelor cerinte:
            - asigurarea unei bune cooperari intre cele doua echipe de specialisti, in conditii similare de la bordul navei;
            - familiarizarea cu complexitatea si interactiunile tuturor sistemelor de la bordul navei;
            - antrenamentul pentru situatii de urgenta (incendii, gauri de apa);
            - o familiarizare completa cu echipamentele de la bordul navelor, avandu-se in vedere gradul ridicat de automatizare al tuturor instalatiilor de la bordul navei.



Imagini din timpul testelor de acceptanta, simulatorul lucrand in modul integrat pe modulul de fragata ANZAC

 
 Galerie foto