Simulatorul comanda, control si comunicatii LINK11

           Destinatie
           Simulatorul comanda, control si comunicatii LINK11 este destinat pentru antrenamentul studentilor Facultatii de Marina Militara in lucrul la consolele sistemului LINK11, antrenamentul operatorilor de la sistemul de comanda si control C-Flex Marasesti (CFMA) dispus la bordul fregatei Marasesti, precum si a operatorilor de la consolele sistemului LINK 11 amplasat la bordul fregatelor tip 22. Sistemul LINK 11 permite efectuarea schimbului de informatii tactice cu alte nave sau cu comandamente de la uscat.

           Compunere
           In compunerea simulatorului intra o consola multifunctionala (MFC), trei sisteme de calcul care simuleaza MFC, doua servere Map&User si doua imprimante.
           Simulatorul permite antrenarea simultana a patru operatori in conditii similare cu cele ale sistemului CFMA si se compune din doua sisteme care au posibilitatea de a schimba informatii intre ele (figura 1). Computerele folosite pentru realizarea simulatorului sunt platforme standard Windows XP Professional si Windows 2003 Server care au placile de baza, placile video si hard disk-urile identice cu cele dispuse la bordul fregatelor. Costul simulatorului este 1350000 euro.
          Aplicatia software instalata pe simulator este C-Flex. C-Flex este proiectat sa functioneze pe o mare varietate de console multifuntionale MFC. Consolele si C-Flex sunt astfel realizate incat sa acopere sarcinile pe care le are de indeplinit echipajul unei nave. C-Flex contine un numar de aplicatii individuale, care prin functionarea simultana ofera capabilitati C4I. Nu toate aplicatiile rulate de C – Flex pot fi vizualizate de catre operator. Aplicatiile vizualizate de operator sunt prezentate pe un display, iar operatorul poate selecta si solicita informatii suplimentare.


Figura 1. Arhitectura functionala a simulatorului

            Capabilitatile simulatorului.
            Simulatorul are posibilitatea de a simula principalii senzori de la bord (statie de raiolocatie si GPS), sistemul C2, sistemul LINK 11, sistemul LINK 16. De asemenea, simulatorul este prevazut cu o interfata prin intermediul careia pot fi preluate date de la statii de radiolocatie si de la GPS. Sistemul C2 poate oferi date despre tintele primite de la simulatorul de radiolocatie, iar operatorul poate atribui acestor tinte diferite caracteristici, informatii (tip, clasa, nume, armament, capabilitati, identificare amic-inamic), poate filtra aceste tinte in scopul vizualizarii doar acelor tinte care prezinta interes pentru activitatea desfasurata (figurile 2, 3, 4, 5).
            Simulatorul ofera operatorului posibilitatea de a folosi diferite tipuri de sabloane predefinite, operationale (circular, plan CORDON, de apropiere a elicopterului, de aparare NBC, sectoare de supraveghere, zona de actiune a torpilei lansate de un submarin inamic TDZ, dispozitive 2W si 4W), scheme de cautare si salvare (cautare in patrat cu latura crescatoare, cautare pe drumuri paralele, cautare in sector), instrumente de navigatie (vectori de masurare, marcator de distanta), dar si posibilitatea de a crea diferite sabloane sau scheme necesare conducerii si desfasurarii luptei (schema observarii de radiolocatie).

vector2

vector1
Figura 2. Masurarea distantei si relevmentului la o tinta

            Operatorul poate aplica pe harta diferite constructii ajutatoare (inscrisuri, linii, poligoane, simboluri).


Figura 3. Realizarea imaginii cu situatia tactica

 


Figura 4. Prezentarea tabelara a tintelor descoperite



Figura 5. Afisarea informatiilor disponibile pentru o tinta

            Simulatorul comanda – control C2 ofera posibilitati de a executa multiple calcule tactice, ofera solutii pentru manevra de evitare, manevra de ocupare a locului in formatie si mentinerea locului in formatie pe timpul schimbarilor de drum si/sau viteza (figura 6).


Figura 6. Meniul pentru efectuarea calculelor tactice

           De asemenea, afiseaza elementele de pozitie in coordonate geografice (latitudine si longitudine) si elemente de pozitie relative (relevment, distanta) precum si elemente de miscare (drum, viteza) ale navei proprii si ale navelor luate in urmarire, precizand in acelasi timp si sursa de la care provin aceste informatii. Aceste operatiuni se pot executa in mod automat sau manual, prin interventia operatorului.
            Simulatorul are capacitatea de a oferi solutii de tragere pentru atacul cu racheta si atacul cu torpila, tinand cont de o serie de factori precum: temperatura aerului, temperatura apei marii, directia si viteza vantului, gradul marii, presiunea atmosferica, umiditate (figura7, figura 8). Aceste date introduc manual, dar exista si varianta introducerii automate, simulatorul avand posibilitatea de a integra senzorii masoara acesti parametrii. Simulatorul ofera posibilitatea de a calcula elementele vantului navei si a elementelor vantului real.


Figura 7. Elaborarea unei solutii de tragere cu racheta

            Se pot afisa diferite harti cu diferite caracteristici (pentru lupta antiaeriana -  AAW, pentru lupta la suprafata - ASuW si pentru lupta antisubmarin - ASW), ce pot fi vizualizate in diferite modalitati (zi, noapte).


Figura 8. Elaborarea unei solutii de tragere cu torpila

 

Aspecte din timpul instruirii la simulator